כאבים בבטן תחתונה

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב בבטן התחתונה מוגדר ככל כאב המופיע מתחת לקו הטבור. כאבים בבטן התחתונהכאב זה יכול להצביע על מגוון בעיות בריאותיות, ובעצם כל איבר הנמצא בבטן התחתונה עלול לגרום להופעת כאב במידה והוא נפגע. האיברים העיקריים בבטן התחתונה הם:

  • מעי דק וגס – יכול לגרום להופעת כאב במידה ומדובר בעצירות, זיהום, דיברטיקוליטיס, חסימה, מחלה דלקתית, ממאירות וכל מצב אחר הפוגע בתפקודם התקין של המעיים.
  • תוספתן – האיבר ה"קלאסי" אשר גורם לכאב בבטן הימנית התחתונה, ודלקת בו מחייבת ניתוח מיידי.
  • שלפוחית השתן – נמצאת בחלק התחתון של הבטן התחתונה, וכל פגיעה בה עלולה לגרום לכאב בטן ימנית תחתונה.
  • מערכת הרביה הנשית – כוללת איברים כמו הרחם, השחלות והחצוצרות אשר ממוקמים באגן אך יכולים לגרום לכאבים בבטן התחתונה.

כאב אקוטי בבטן התחתונה

כאב אקוטי בבטן התחתונה מבטא בדרך כלל מצב דלקתי חריף אשר דורש טיפול מהיר. לכאב האקוטי בבטן התחתונה מספר מאפיינים:

  • כאב חד או עמום – כדרך כלל כאב אקוטי מתבטא ככאב חד (כמו דקירה) או כאב עמום אשר מתבטא יותר כלחיצה. ברוב המקרים מדובר על כאב קשה ביותר אשר לא מאפשר לאכול, מקשה על הנשימה ואף מעיר משינה.
  • מתפתח במהירות – כאב אקוטי הופך לקשה מאוד תוך מספר שעות ובאופן מהיר ביותר. בניגוד לסוגי כאב אחרים, במקרה זה הכאב לא מתפתח בהדרגתיות ואנשים רבים יכולים להגיד בצורה מדוייקת מהו הזמן בו התחיל הכאב.
  • ממוקם יחסית – כאב אקוטי על רקע דלקתי בדרך כלל ממוקם מאוד, וניתן "לשים את האצבע" על הנקודה הכואבת. עם זאת, יש לציין שבדרך כלל הכאב מתחיל ככאב דיפוזי ומפוזר על שטח גדול בבטן, ורק לאחר מספר שעות מתמקם לאזור הכואב הספציפי.
  • עלול להקרין למקומות נוספים – פעמים רבות כאבי בטן אקוטיים עלולים להקרין למקומות נוספים בגוף. כך לדוגמא דלקת בדרכי השתן או אבנים עלולים להקרין באופן "קלאסי" למותניים.
  • גורם לרגישות מקומית – במקרים רבים כאב אקוטי גורם לרגישות מקומית בנגיעה ובמישוש.

כאב כרוני בבטן התחתונה

כאב כרוני בבטן התחתונה מבטא בדרך כלל מצבים אשר מתפתחים בהדרגתיות, אינם ממוקמים ולאט לאט מוחמרים בהתאם לפגיעה באיברי מטרה שונים. הגורם השכיח ביותר לכאב בטן כרוני הוא גידולים, אשר יכולים להתפתח לאט לאט ובסופו של דבר לגרום לכאב לצד סימנים נוספים. במקרים רבים, המטופלים נאלצים להשתמש בתרופות שונות להקלה על הכאב על מנת להתמודד עם כאב הבטן הכרוני.

שלפוחית השתן וכאבים בבטן התחתונה

שלפוחית השתן נמצאת בחלקה התחתון של הבטן התחתונה, ולכן כל פגיעה בה עלולה להוביל להופעת כאב בבטן התחתונה. במקרים רבים, הכאב יהיה מלווה לבריחת שתן והפרעה במתן השתן (עליה בתדירות, דחיפות וצריבה), אשר תבטא את הפגיעה בשלפוחית. המצבים הנפוצים בהם שלפוחית השתן גורמת להופעת כאב הם:

  • מלאות – שלפוחית השתן יכולה לאגור כמות של 200-500 מ"ל שתן. קיימים מצבים שונים (כמו לדוגמא חסימה או פגיעה בעצבוב) בהם שלפוחית השתן מתמלאת מאוד ומופיע כאב עז.
  • דלקת בשלפוחית השתן – מצב שכיח ביותר, המופיע בעיקר אצל נשים ועשוי לגרום לכאב. ברוב המקרים הכאב האופייני הוא דווקא כאב במותניים, אך לעתים, ובמיוחד כאשר הדלקת בשלפוחית משולבת עם מחלה נוספת יכול להופיע כאב בבטן התחתונה.
  • אבנים – אבנים בדרכי השתן הן תופעה שכיחה, אשר עשויה לגרום גם כן לכאב בבטן התחתונה.
  • גידול – ממאירות של שלפוחית השתן היא תופעה המתבטאת בבריחת שתן, העלולה לגרום לכאב כרוני בבטן התחתונה.

אבחון כאב בבטן התחתונה

אבחון רפואי קונבנציונלי

אם הכאב בבטן חוזר ובתדירות גבוהה יש ללכת לרופא המשפחה לבדיקה ראשונית. בעזרת הבדיקה הראשונית ינסה לאבחן בעצמו את הבעיה, וכדי לשלול אופציות שונות יישלח לבדיקות רופאים מומחים ביניהם – גניקולוג, גאסטרולוג, ביצוע אולטרסאונד פנימי ועוד.

אבחון רפואה טבעית

לעיתים ברפואה הקונבנציונלית לא ניתן לאתר את מקור הבעיה והמטופל יבחר במקביל לטפל בעזרת גישות שונות וטבעיות יותר. דיקור סיני, הומאופתיה הוכחו כיעילות במקרים מסוימים. כמו גם אבחון ממוחשב של כאב בבטן תחתונה ומתן טיפול נטורפתי גם הוכח ביעיל על ידי מספר מטופלים. חשוב לבחור בגישה הנכונה ביותר למטופל.

טיפול בכאב בבטן התחתונה

הטיפול בכאב בבטן התתונה מתבסס על:

  • טיפול בבעיה המובילה לכאב – ברגע הופעת הכאב יש לבצע את הבירור המתאים על מנת לזהות את מקור הכאב ולטפל בו. על מנת לעשות זאת ניתן לבצע בדיקות דם ובדיקות הדמיה, ולאחר איתור הבעיה ניתן לטפל בה באמצעים כירורגיים או תרופתיים.
  • תרופות להקלה על הכאב – במידה ומדובר בכאב כרוני, או בכאב אקוטי קשה ביותר, ניתן להשתמש בתרופות שונות להקלה על הכאב. באופן כללי, כמעט כל תרופה להקלה על הכאב תעזור במקרים של כאבי בטן תחתונה, וניתן להיעזר בתרופות כמו אקמול, אופטלגין, נורופן וכו'. יש לציין שבמידה והכאב לא מוקל על ידי שימוש בתרופות יש לפנות מיד למיון להמשך בירור למקור הכאב ולטיפול בתרופות חזקות יותר.
להתאפק או לא להתאפק? - זו השאלה!

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב