סימפטומים של צניחת רחם

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

צניחת רחם היא תופעה המתפתחת בשכיחות רבה יחסית בעקבות היחלשות של השרירים והרקמות המרכיבים את אזור רצפת האגן. סימפטומים של צניחת רחםתופעה זו נפוצה בעיקר בקרב נשים מבוגרות שעברו את גיל הבלות והפסיקו לקבל את מחזור הוסת, אולם היא יכולה להתרחש גם בנשים צעירות יותר כתלות בעיסוקן ובלידות שהן עברו.

מהי צניחת רחם?

הרחם הוא אחד מאיברי האגן. פרט להיותו האיבר שמשמש לגדילה והתפתחות של העובר, הוא אחד האיברים העיקריים באגן של אישה. הרחם, כמו שלפוחית השתן והרקטום, "נשען" במידת מה על אזור רצפת האגן. הרחם אמנם מקובע לדפנות האגן על ידי רצועות של שרירי ורקמת חיבור, אך אלה נוטות להיחלש עם השנים וגם כתוצאה מהריונות מרובים או הרמה של חפצים כבדים במשך זמן רב.

לבסוף נוצר מצב בו הרחם נתמך אך ורק על ידי רצפת האגן. היחלשות רצפת האגן, בשל הגורמים הללו מביאה למצב בו הרחם אינו נתמך עוד – לא מלמעלה ולא מלמטה ולכן משקלו גורם לו לצנוח. כשהרחם צונח, יש לו מקום אחד בלבד ללכת אליו וזהו הנרתיק.

בשלבים הראשונים של צניחת רחם, רק צוואר הרחם "יורד" ממיקומו הטבעי ומתמקם נמוך יותר בנרתיק, בשלבים מאוחרים וחמורים יותר הרחם עצמו צונח אל תוך חלל הנרתיק. במקרים קיצוניים וקשים במיוחד, צוואר הרחם ולעיתים הרחם עצמו נמצאים במצב "צנוח" עד כדי כך שהם בולטים אל מחוץ לגוף.

סימנים מוקדמים

צניחת רחם היא לא תופעה המתרחשת מהיום למחר. חשוב לדעת ולזהות את הסימפטומים המוקדמים שלה בכדי לטפל בבעיה כמה שיותר מהר ולמנוע הידרדרות שלה. המילה בה רוב הנשים שחוות צניחת רחם משתמשות על מנת לתאר את מה שהן מרגישות היא "לחץ". הרחם שצנח לוחץ על דפנות הנרתיק וזהו לחץ שהגוף לא מכיר בצורה תקינה. נשים אחרות מתארות את התחושה כתחושת כובד.

כאבי גב תחתון הם גם תלונה נפוצה שמתרחשת בעקבות צניחת רחם, והיא נגרמת ככל הנראה משינוי מרכז הכובד באזור עמוד השדרה התחתון, כתוצאה משינוי מיקומו של הרחם באגן. קושי ואי נוחות במהלך קיום יחסי מין יכולים גם הם להופיע בעקבות צניחה של צוואר הרחם או הרחם. הדבר הגיוני היות והנרתיק שהיה בעבר "פנוי" מכיל עתה איברים של נמצאים בו בדרך כלל, והדבר יכול להפריע במהלך קיום יחסי מין ואף לגרום לכאבים.

ישנן נשים שחוות את צניחת הרחם כ"גוש קטן" שיושב להן בנרתיק. במצבים קשים בהן הרחם נמצא כבר ממש בפתח הנרתיק הן מתארות את התחושה כאילו הן יושבות על כדור קטן שמפריע להן לשבת.

היות והרחם נמצא באגן, קרוב מאוד לשלפוחית השתן ולרקטום, צניחה שלו יכולה להפריע גם להם: במידה והרחם צונח בצורה בה הוא לוחץ על שלפוחית השתן הוא יכול לגרום לתכיפות במתן שתן ואף לתופעה הלא נעימה של בריחת שתן. במידה והרחם צונח על השופכה או על הרקטום הוא יכול ליצור חסימה מכאנית ולגרום לקושי במתן שתן וקושי ביציאות.

מה אפשר לעשות?

צניחת רחם היא תופעה הגורמת לירידה משמעותית באיכות החיים ובמצבים חמורים יכולה להוות גם בעיה בריאותית של ממש. הכרת הסימפטומים של צניחת רחם היא חיונית לצורך ביצוע אבחנה מוקדמת ומתן טיפול מוקדם. הטיפול נע החל משינוי באורח החיים וטיפולי פיזיותרפיה לחיזוק שרירי רצפת האגן, ועד לטיפולים המצריכים ניתוח לצניחת רחם.

בכל מקרה, אם את חשה שאחד או יותר מהסימנים הנ"ל מוכרים גם לך, קבעי בהקדם תור לרופא הנשים שלך בכדי שיוכל לאבחן את הבעיה ולטפל בה במידת הצורך.

סימפטומים של צניחת רחם

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב