Site icon המרכז לבריחת ודליפת שתן

הפרעות של מערכת העצבים ובריחת שתן

השליטה על מתן השתן נעשית על ידי מערכת העצבים, הפרעות של מערכת העצבים ובריחת שתןוללא תפקוד תקין שלה עלולה להופיע בריחת שתן. מערכת העצבים מספקת שני תפקידים חשובים כאשר מדובר על השליטה במתן השתן:

כפי שניתן להבין, ללא תפקוד תקין של מערכת העצבים עלול להופיע חוסר שליטה על הסוגרים, ולכן אחד הסימנים האופייניים של מחלות נוירולוגיות שונות הוא בריחת שתן.

מהי שלפוחית נוירוגנית

שלפוחית נוירוגנית הוא שם כולל להפרעה בשליטה על השתן המופיעה על רקע הפרעה במערכת העצבים. במקרים של שלפוחית נוירוגנית, חוסר היכולת של מערכת העצבים להפעיל את שלפוחית השתן גורמת לבריחת השתן, המופיעה במספר מנגנונים:

טראומה לחוט השדרה

עצבים רבים יוצרים מחוט השדרה, ובמידה ומופיעה טראומה לחוט השדרה או פגיעה אחרת, עלולה להופיע בריחת שתן. במקרים אלה, העצבים היוצאים מחוט השדרה ונכנסים אליו לא מבצעים את תפקידם כהלכה ולכן לא מתאפשרת שליטה על שלפוחית השתן.

כחלק מהפגיעה נגרם חוסר איזון בין מערכת העצבים הסימפתטית למערכת הפראסימפטתית אשר גורם בין היתר לבריחת שתן. ולכן, בריחת שתן הוא סימן אופייני מאוד לאנשים לאחר תאונות דרכים המערבות פגיעה בחוט השדרה, או בפתולוגיות אחרות של חוט השדרה.

שבץ מוחי

שבץ מוחי גורם לפגיעה קשה ברקמה המוחית, ובמקרים רבים נשאר נזק תפקודי ארוך טווח. במידה והשבץ פוגע באזורים חשובים המעורבים בתהליך השליטה על מתן שתן עלולה להופיע בריחת שתן. במקרים אלה, בריחת השתן מופיעה בגלל שהמוח לא מצליח לחוש כשורה את מלאות השלפוחית ומצד שני אינו מסוגל להעביר את הפקודה המוטורית לכיווץ הסוגרים ולתהליך ההתאפקות. שבץ מוחי הוא אחד הגורמים המובילים לבריחת שתן באוכלוסיה, ואירועים של אי שליטה על מתן השתן אופייניים מאוד בקרב אנשים לאחר שבץ למשך שנים רבות.

פגיעה בעצבים פריפריים

לעצבוב הפריפרי של הגוף תפקיד חשוב מאוד בהעברת התחושה אל המוח. במקרה של שלפוחית השתן, פגיעה בעצבוב הפריפרי גורמת לכך שהמוח לא מקבל את הקלט המבשר על מלאות שלפוחית השתן, השלפוחית מתמלאת ועלולה להופיע בריחת שתן. מצב זה נפוץ ביותר בחולי סוכרת אשר סובלים מנוירופתיה היקפית המשפיעה בין היתר על עצבוב השלפוחית.

מחלות נוירולוגיות נוספות

בריחת שתן נפוצה מאוד במחלות נוירולוגיות רבות, אשר גורמות לפגיעה בפעילות מערכת העצבים בכל הגוף ומשפיעה גם על השליטה במתן השתן. המחלות העיקריות הגורמות לבריחת שתן:

Exit mobile version