דליפת שתן אצל נשים

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

נשים נוטות לפתח דליפת שתן אצל נשים יותר מגברים, ובריחת שתן היא אחת התלונות השכיחות ביותר אצל נשים. בדרך כלל, בריחת השתן מופיעה אצל הנשים לאחר לידה או במהלך ההריון, דליפת שתן אצל נשיםאך יכולה להופיע גם במקרים אחרים.

דליפת שתן אצל נשים היא בדרך כלל מסוג בריחת שתן בלחץ, ומופיעה בעיקר מכיוון שכיווץ של שרירי הבטן גורם לדחיקת שתן דרך שרירי רצפת האגן החלשים, וכתוצאה בורחות מספר טיפות של שתן.

האנטומיה של האשה

אצל האשה, האנטומיה של האגן בנויה כך שלשרירי רצפת האגן תפקיד חשוב בתהליך השליטה על השתן. הקרבה בין פתח השופכה של האישה ושרירי רצפת האגן גדולה מאוד, ולכן לשרירים אלה תפקיד מרכזי בשליטה על השתן בנשים.

לעומת הגברים, אצלם שרירי השוער הם האחראים הבלעדיים על השליטה על השתן (בגלל המרחק האנטומי משרירי רצפת האגן), אצל הנשים לשרירי רצפת האגן חשיבות אדירה ולכן כל פגיעה בהם יכולה להוביל לבריחת שתן.

חולשה של שרירי רצפת האגן על רקע הריון ולידה

הריון ולידה הם גורם שכיח וחשוב ביותר בנושא דליפת שתן אצל נשים. במהלך ההריון והלידה, שרירי רצפת האגן עוברים שינויים אשר גורמים בסופו של דבר לפגיעה בחוזק שלהם ולבריחת שתן. השינויים העיקריים העוברים על שרירי רצפת האגן בזמן ההריון והלידה הם:

  • פגיעה בעצבים – במהלך הלידה או במהלך השינויים האנטומיים המופיעים בהריון יכולה להופיע פגיעה בעצבים השייכים לשרירי רצפת האגן. פגיעה זו גורמת לירידה בעצבוב השרירים וכתוצאה לפגיעה קשה בפעילותם השוטפת.
  • פגיעה בסיבי השריר – במהלך הלידה, שרירי רצפת האגן עוברים שינוי משמעותי המוביל בסופו של דבר לפגיעה מבנית בהם. לעיתים, מדובר בפגיעה קשה מאוד הדורשת טיפול, ובמקרים אחרים הפגיעה היא קלה אך עדיין משפיעה על חוזקם של שרירי רצפת האגן ועל בריחת השתן.

לסיכום, הריון ולידה משפיעים בצורה משמעותית על רצפת האגן, ולכן בריחת שתן לאחר הריון ולידה היא מצב נפוץ ביותר.

גיל המעבר והשפעות על דליפת שתן אצל נשים

גיל המעבר הוא גורם חשוב המשפיע על דליפת שתן אצל נשים, אשר מופיעה כתוצאה מהירידה בהפרשת האסטרוגן. לאסטרוגן תפקיד חשוב בשליטה על שרירי רצפת האגן ועל שלפוחית השתן, וירידה ברמת האסטרוגן גורמת לכך שהשליטה במתן השתן יורדת גם כן.

השמנה והשפעה על דליפת שתן אצל נשים

נשים הסובלות מהשמנה נמצאות בסיכון מוגבר לפתח דליפת שתן אצל נשים. הסיבה לכך היא הלחץ שמפעיל המשקל הגבוה על שלפוחית השתן ועל שרירי רצפת האגן, אשר בסופו של דבר גורם לבריחת שתן. יש לציין שגם במהלך ההריון, העובר יכול ללחוץ על שלפוחית השתן ולגרום לבריחת שתן, ונשים רבות סובלות מכך במהלך תקופת ההריון.

מכיוון שיכולת ההתאפקות של הנשים מתבססת בעיקר על שרירי רצפת האגן, עליה במשקל משפיעה באופן משמעותי על יכולת השליטה בשתן, ולכן פעמים רבות ירידה במשקל מסייעת לשליטה על מתן השתן.

מניעת בריחת שתן

ניתן להבין שנשים נמצאות בסיכון מוגבר לבריחת השתן, ולכן חשוב מאוד לבצע כבר מגיל צעיר טיפולים לחיזוק רצפת האגן. מדובר בתרגילים בסיסיים בהם יש לכווץ ולהרפות את שרירי רצפת האגן על מנת לחזקם ולשפר את יכולת השליטה על מתן השתן.

ביצוע תרגילים אלה מומלץ במיוחד במהלך ההריון ולאחר הלידה, אז נשים נמצאות בסיכון מוגבר גדול יותר לפתח דליפת שתן. לנשים אשר לא מסתפקות בתרגילים אלה, ניתן כמובן להירשם לחוגים מתאימים המועברים כיום ברוב מועדוני הספורט. יש להדגיש שחיזוק רצפת האגן הוא אחריות אישית של כל הנשים, וחשוב מאוד להתמיד בכך על מנת להימנע ככל שניתן מהתפתחות של דליפת שתן.

בריחת שתן לנשים – מה הם הפתרונות השונים שעשויים לסייע לנשים שסובלות מבריחת שתן לנשים

עד כה, הצלחנו להבין כי בריחת שתן, במיוחד בריחת שתן לנשים, היא תופעה רפואית נפוצה מאוד, והרבה מאוד נשים עשויות לחוות את התופעה הרפואית הזו במהלך החיים. כיום, בריחת שתן לא מעמידה טיפול רפואי אחד מוסכם וקבוע, בדומה לבעיות רפואיות אחרות. על מנת שנוכל לטפל במצבים של בריחת שתן לנשים, עלינו בראש ובראשונה להתאים את שיטת הטיפול לאופי המטופלת. רק על ידי התאמה אישית של שיטת הטיפול במצבים של בריחת שתן לנשים, נוכל להגיע לפתרונות מסוימים לבעיה זו.

להלן מספר דוגמאות לדרכי טיפול בבריחת שתן:

  • אימון של שרירי האגן – שרירי האגן משפיעים על יכולת הגוף לאגור שתן. חיזור של אימון שרירי האגן, עשוי להשפיע לנשים רבות שסובלות ממצבים של בריחת שתן לנשים.
  • שינוי תזונתי – שינוי תזונתי, יכול להשפיע לטובה גם כן על אנשים שסובלים מבריחת שתן. למשל יש מאכלים ומשקאות שנחשבים למשתנים למשל קפה, תה וכיוצא בזה.
  • רפואה משלימה – אנשים רבים, מוצאים כי הרפואה המשלימה מסייעת להם הרבה עם מצבים של בריחת שתן. דיקור למשל מסייע להפחית את רמות המתח והלחץ מהגוף.
  • טיפול התנהגותי – לעתים טיפול התנהגותי כמו CBT מסייע במצבים של בריחת שתן או תכיפות במתן שתן או שילוב של השתיים.

אם את סובלת מבריחת שתן, אלה השלבים שעלייך לבצע

במידה ואת אחרי לידה, כדאי לך קודם כל לגשת לגניקולוג או לגניקולוגית שטיפלה בך ועשתה איתך מעקב הריון, ככה תרגישי בנוח יותר ויהיה לך כל יותר להתקדם עם שאר השלבים. במידה ואת לא אחרי לידה, כדאי לבקש הפניה לאורוגניקולוג – מומחה נשים המתמחה הן במערכת השתן והן במערכת הרבייה של המין הנשי, כך ניתן יהיה לאבחן את הבעיה בצורה יסודית, מקצועית ועמוקה ולהתאים את הטיפול הראוי ביותר. יש נשים שיותאם להם טיפול תרופתי, אחרות יצטרכו לגשת באופן קבוע לאורך תקופה לפיזיותרפיסטית רצפת אגן ויש גם מי שתצטרכנה לשלב בין השניים.

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב