Site icon המרכז לבריחת ודליפת שתן

דליפת שתן זמנית

דליפת שתן זמנית היא דליפת שתן המופיעה על רקע מצב זמני אשר ניתן לטפל בו. דליפת שתן זמניתבדרך כלל מדובר בדליפת שתן בדחיפות או בדליפה מעורבת, אשר גורמים לעליה בתדירות מתן השתן, דחיפות גדולה יותר (מתבטאת בבריחת שתן ממש מיד אחרי שמופיעים סימנים של צורך להשתין) ובמעט בריחה בזמן מאמץ.

המאפיין העיקרי של דליפת שתן זמנית הוא שלאחר שמסירים את הגורם לדליפה, בריחת השתן פוסקת והחיים חוזרים לסדרם. יש לציין, שדליפת שתן זמנית יכולה גם להימשך לאורך זמן רב (עד שהבעיה הגורמת לה תופסק).

דוגמה טובה לכך היא נפגעי תאונות דרכים או שבץ מוחי אשר לעתים מצליחים להחזיר לעצמם את היכולת לשלוט במתן השתן לאחר זמן רב וטיפולים ממושכים.

מאכלים ומשקאות כגורם דליפת שתן זמנית

קיימים מאכלים ומשקאות שונים אשר מגרים את שלפוחית השתן ועלולים לגרום לבריחת שתן. אצל האדם הבריא, צריכה מוגברת של המאכלים והמשקאות המדוברים תגרום לעליה בתדירות מתן השתן ובדחיפות, אך באדם עם מחלות רקע נוספות, ובעיקר עם בעיות הקשורות לשליטה על השתן (כמו חולשה של שרירי רצפת האגן) עלולה להופיע גם דליפה מעורבת המתבטאת בדליפת שתן במאמץ ולעתים גם במנוחה. המרכיבים העיקריים כגורמי דליפת שתן זמנית הם:

דלקת בדרכי השתן

אחד המאפיינים הקלאסיים של דלקת בדרכי השתן הוא עליה בתדירות מתן השתן ועליה בדחיפות למתן שתן וכן דליפת שתן זמנית. אנשים (ובעיקר נשים) הסובלים מדלקת בדרכי השתן מתלוננים על הליכה בתדירות גבוהה אל השירותים (לעתים מספר פעמים בשעה) לצד דחיפות גדולה המתבטאת בהרגשה ש"השתן עומד לברוח".

במידה ודלקת בדרכי השתן מופיעה לצד מחלת רקע אחרת המשפיעה על מערכת השתן (כמו לדוגמא חולשה של שרירי רצפת האגן או מחלה עצבית) עלולה להתפתח דליפת שתן מעורבת והשתן עשוי לברוח.

עצירות

גורם נוסף העלול להוביל דליפת שתן זמנית הוא עצירות. מבחינה אנטומית, הרקטום ושלפוחית השתן סמוכים זה לזה, ובזמן עצירות, גוש הצואה הקשה הנמצא בתוך הרקטום עלול ללחוץ על שלפוחית השתן, להפריע לפעילותה התקינה וכתוצאה להביא לדליפת שתן. העצירות גורמת לדליפת שתן בשני מנגנונים עיקריים:

טיפול דליפת שתן זמנית

במקרים של דליפת שתן זמנית חשוב לזכור שכאשר מסירים את הגורם המפריע, דליפת השתן מסתדרת והמצב נפתר. כך לדוגמא כאשר העצירות עוברת או לאחר הטיפול בדלקת בדרכי השתן דליפת השתן נפסקת, וכמו כן לאחר הפסקת הצריכה של מרכיבי המזון המשתנים.

Exit mobile version