בריחת שתן הנגרמת מחרדה: סוגים, גורמים וטיפולים

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מהי בריחת שתן?

בריחת שתן היא מצב רפואי נפוץ המאופיין בדליפת שתן לא רצונית. מצב זה יכול להשפיע באופן משמעותי על איכות חייו של האדם, ולפגוע ברווחתו החברתית, הנפשית והפיזית. בריחת שתן אינה מחלה בפני עצמה, אלא תסמין לליקוי בסיסי במערכת השתן או בתהליכים פיזיולוגיים קשורים.

סוגים שונים של בריחת שתן

בריחת שתן מסווגת לסוגים שונים בהתבסס על התסמינים והגורמים. בריחת שתן במאמץ מתרחשת כאשר תנועות פיזיות כמו שיעול או התעטשות מעלות את הלחץ הבטני, וגורמות לדליפת שתן. בריחת שתן דחופה כרוכה בדחף פתאומי ועז להשתין, ואחריו אובדן שתן לא רצוני. בריחת שתן מֵעֲבוֹר מתרחשת כאשר שלפוחית השתן אינה מתרוקנת כראוי, וגורמת לטפטוף תכוף. בריחת שתן תפקודית קשורה לליקויים פיזיים או נפשיים המונעים שימוש בזמן בשירותים. לבסוף, בריחת שתן מעורבת היא שילוב של בריחת שתן במאמץ ובריחת שתן דחופה, והיא מציגה תסמינים של שני הסוגים.

גורמים: סיבות לדליפת שתן הנגרמת מחרדה

דליפת שתן הנגרמת מחרדה היא תוצאה של קשר מורכב בין גורמים פסיכולוגיים ופיזיים. חרדה עלולה להוביל לתדירות ותחושת דחיפות מוגברת במתן שתן, מה שעלול בתורו לתרום לאירועים של דליפת שתן. לחץ וחרדה עלולים גם לגרום למתח שרירים, כולל השרירים השולטים בתפקוד שלפוחית השתן, מה שמוביל לשלפוחית שתן פעילה יתר על המידה.

השפעה של התקף חרדה על דליפת שתן

תופעה של התקפי חרדה, עלולים להחמיר באופן חריף את דליפת השתן. במהלך התקף חרדה, מופעלת תגובת הילחם או ברח של הגוף, מה שעלול לגרות את שריר הדטרוזור של שלפוחית השתן, מה שמוביל לצורך דחוף להתרוקן. יתרה מכך, הפחד מהתקף דליפת שתן עלול ליצור מעגל קסמים, שבו החשש מדליפת שתן מגדיל את החרדה, מה שמגביר בתורו את הסיכון לאירוע, במיוחד במצבים חברתיים או כאשר אין גישה מיידית לשירותים.

סימפטומים: זיהוי של בריחת שתן הנגרמת מחרדה

הסימפטומים של בריחת שתן הנגרמת מחרדה לעתים קרובות חורגים מעבר לסימנים הפיזיים של דליפת שתן לא רצונית. אנשים עשויים לחוות דחף פתאומי ולא נשלט להשתין, שיכול להיות תגובה ישירה ללחץ או לפאניקה. דחיפות זו עלולה להוביל לביקורים תכופים בשירותים, ובכך לשבש את הפעילויות היומיומיות.

יתר על כן, עשויה להיות עלייה בנוקטוריה, הצורך להשתין מספר פעמים במהלך הלילה, אשר קשור לעתים קרובות להפרעות חרדה. הציפייה לאירוע אפשרי של בריחת שתן עלולה להחמיר עוד יותר את רמות הלחץ, וליצור מעגל חוזר של חרדה ובריחת שתן. חשוב לזהות דפוסים אלה מכיוון שהם מעידים על בריחת שתן הנגרמת מחרדה ועלולים לדרוש גישה מקיפה לניהול וטיפול.

אבחון דליפת שתן הנגרמת מחרדה

כאשר יש חשד שחלק מהגורמים לדליפת השתן הוא חרדה, תהליך האבחון עשוי לכלול הערכות פסיכולוגיות כדי להעריך את רמות החרדה ואת השפעתן על שליטה בשלפוחית השתן. שאלונים וראיונות יכולים לסייע בקביעת נוכחות של הפרעת חרדה או התקפי חרדה. זיהוי תפקידה של החרדה בדליפת שתן הוא קריטי, שכן הוא מנחה את פיתוחה של תוכנית טיפול מותאמת אישית, המטפלת הן ברכיבים הנפשיים והן ברכיבים הפיזיים של המצב.

טיפולים לבריחת שתן הנגרמת מחרדה

טיפול בבריחת שתן הנגרמת מחרדה כולל שילוב של אסטרטגיות לניהול הן של הסימפטומים הפיזיים והן של החרדה הבסיסית. תוכנית טיפול משולבת יכולה לשפר משמעותית את איכות חייו של המטופל.

טיפולים התנהגותיים

טיפולים התנהגותיים הם לעתים קרובות קו ההגנה הראשון נגד בריחת שתן. אימון שלפוחית השתן, למשל, עוזר למטופלים לקבל שליטה על דחפי השתן שלהם על ידי הארכת הזמן בין ביקורים בשירותים. תרגילי שרירי רצפת האגן, הידועים גם כתרגילי קיגל, מחזקים את השרירים התומכים בתפקוד שלפוחית השתן. ביופידבק עשוי לשמש בשילוב עם תרגילים אלה כדי לספק משוב בזמן אמת על ביצועי השרירים, ובכך לשפר את השליטה.

טיפולים פרמקולוגיים

תרופות יכולות למלא תפקיד בניהול הסימפטומים של שלפוחית השתן פעילה יתר על המידה. תרופות אנטיכולינרגיות מפחיתות את התכווצויות שלפוחית השתן ויכולות לעזור להפחית את תדירות התקפי בריחת השתן. עבור חלק מהמטופלים, תרופות חדשות יותר המכוונות לקולטן הבטא-3-אדרנרגי יכולות להיות יעילות בהרפיית שריר שלפוחית השתן.

התערבויות פסיכיאטריות לניהול חרדה

מכיוון שחרדה יכולה לתרום משמעותית לבריחת שתן, התייחסות להיבט הפסיכולוגי היא חיונית. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) הוא שיטה נפוצה ויעילה לטיפול בהפרעות חרדה. הוא עוזר למטופלים לזהות ולשנות דפוסי חשיבה שליליים התורמים לסימפטומים של חרדה. במקרים שבהם החרדה חמורה, פסיכיאטר עשוי לרשום תרופות נגד חרדה או תרופות נוגדות דיכאון שנמצאו כמקלות הן על סימפטומים של מצב רוח והן על סימפטומים של בריחת שתן.

בסיכומו של דבר, גישה מותאמת אישית המתייחסת הן לסימפטומים הפיזיים והן לסיבות הפסיכולוגיות של בריחת שתן הנגרמת מחרדה יכולה להוביל לתוצאות הטובות ביותר. שיתוף פעולה בין אורולוגים, מטפלים ופסיכיאטרים מבטיח טיפול מקיף לאנשים המושפעים מכך.

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב