בריחת שתן בזמן צחוק

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בריחת שתן בזמן צחוק בריחת שתן בזמן צחוק פוגעת בעיקר בנערות צעירות ומתבטאת באובדן שתן בזמן צחוק. בדרך כלל, עם הבגרות, נערות מתגברות על בעיה זו בסופו של דבר, אך ניתן להסתייע בינתיים בשלבי התמודדות שונים.

מצב של בריחת שתן בזמן צחוק נקראת בשפה הרפואית 'Giggle incontinence', והאבחנה הברורה למצב זה מבוצעת רק על ידי רופא, לאחר בדיקת כל ההיבטים הקליניים. בריחת שתן במצב זה היא נדירה, ושונה מבריחת שתן בעת מאמץ, שכן המקור לבעיה זו הוא מוחי.

המערכת הלימבית, החלק הפרימיטיבי במוח אשר אחראי על עיבוד הרגשות, מתגרה יותר, מסיבה שאינה ברורה, בעת צחוק, וגורם למצב של גירוי שלפוחית השתן ומונע את כיווצה. עולם הרפואה מכנה תופעה זו 'רפיון כללי', המביא לבריחת שתן.

מה גורם לבריחת שתן בעת צחוק?

מצב זה מופיע בדרך כלל אצל נערות מתחת לגיל 18, ולעיתים קרובות סביב גילאי עשר עד 12, אך מומחים רפואיים אינם בטוחים לגבי הגורם המדויק למצב. יחד עם זאת, הם סבורים כי הבעיה יכולה לנבוע משרירי סוגר שתן, השריר העגול המקיף את השופכה, אשר פתוחים חלקית, או מהקשר גנטי אשר עשוי לעבור מהורים לילדים.

בדרך כלל, הגורם העיקרי לבריחת שתן בזמן צחוק הוא אובדן טונוס השרירים באזור האגן. גורם אפשרי נוסף הוא כי חלק מהנערות מתאפקות מלרוקן את השלפוחית במשך זמן ארוך מידי, מה שגורם למצב של שלפוחית מלאה מידי. עצירות עלולה להיות גורם משפיע נוסף, שכן מאמץ פעולת המעיים מעביר את הלחץ אל השלפוחית.

ברוב המקרים, תופעת בריחת שתן בעת צחוק חולפת מאליה, אך כאשר הבעיה קיימת, היא יכולה להיות מטרידה הן עבור הנערות והן עבור ההורים המודאגים לגבי בריאות בנותיהן.

תסמינים לבריחת שתן

לעיתים קרובות, בזמן צחוק או צחקוק, מתרחשת בריחת שתן, כלומר, חוסר יכולת לרוקן את השלפוחית באופן נאות ולהגיע בזמן לשירותים. לעיתים עשויה התופעה לחוש כאילו השלפוחית לא רוקנה לחלוטין במשך זמן ארוך. סוג זה של בריחת שתן מתרחש אצל נערות הסובלות משלפוחית פגועה או חסומה.

מהו הטיפול?

אם התופעה אינה חולפת, הטיפול הראשוני יהיה ניסוי תרגילי פיזיותרפיה לשיפור המצב. אימון רצפת האגן או טיפול ביופידבק עשוי להוות טיפול יעיל מאוד לבריחת שתן בעת צחוק. ראשית, נערות לומדות לזהות את השרירים האחראים על שמירתם יבשים, ולאחר מכן הן לומדות כיצד לחזק את השרירים ולכווץ אותם במהירות רבה וביעילות, ולמנוע את ריקן שלפוחית השתן במצבים שאינם ראויים.

טיפול תרופתי. תרופות מסוימות אותן מתאים הרופא באופן אישי עבור כל נערה על פי ההיסטוריה הרפואית שלה ומצבה הבריאותי, הוכחו כיעילות להפחתת התסמינים של בריחת שתן בזמן צחוק יחד עם זאת, לתרופות קיימות תופעת לוואי הכוללות יובש בפה ושינויים במצב הרוח, הפרעות שינה או אובדן תיאבון.

כיצד ניתן להתמודד?

הפחד לאבד את השליטה על תפקוד שלפוחית השתן עשוי להיות תופעה מביכה מאוד. ההשפלה הנגרמת בשל בגדים רטובים וריח שאינו נעים, עולה להוביל לתופעה חברתית של סלידה, הפרעה להשתלבות חברתית, והורדת ההערכה העצמית של הנערה.

יחד עם זאת, ניתן לנקוט בצעדים על מנת להתמודד טוב יותר עם הבעיה בשלפוחית השתן, הן מבחינה נפשית והן מבחינה פיזית. בראש ובראשונה, חשוב להרגיע את חששות הילדה, ולהסביר לה כי סוג זה של תאונה הוא מחוץ לשליטתה ואינו באשמתה. בנוסף, יש לוודא כי נערות צעירות מבינות כי הן אינן לבדן בבעיית אובדן שליטה על שלפוחית השתן.

כמו כן, מומלץ לרוקן את השלפוחית לעיתים קרובות יותר, ולהימנע משתיית משקאות המכילים קפאין, אשר עלולים לגרות את השלפוחית.

להימנע מעצירות – נערות הסובלות לעיתים קרובות מבריחת שתן בזמן צחוק, צריכות להוסיף יותר סיבים לתזונתם ולחוות פחות תופעות של עצירות.

בריחת שתן בזמן צחוק

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב