דליפת שתן זמנית

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

דליפת שתן זמנית היא דליפת שתן המופיעה על רקע מצב זמני אשר ניתן לטפל בו. דליפת שתן זמניתבדרך כלל מדובר בדליפת שתן בדחיפות או בדליפה מעורבת, אשר גורמים לעליה בתדירות מתן השתן, דחיפות גדולה יותר (מתבטאת בבריחת שתן ממש מיד אחרי שמופיעים סימנים של צורך להשתין) ובמעט בריחה בזמן מאמץ.

המאפיין העיקרי של דליפת שתן זמנית הוא שלאחר שמסירים את הגורם לדליפה, בריחת השתן פוסקת והחיים חוזרים לסדרם. יש לציין, שדליפת שתן זמנית יכולה גם להימשך לאורך זמן רב (עד שהבעיה הגורמת לה תופסק).

דוגמה טובה לכך היא נפגעי תאונות דרכים או שבץ מוחי אשר לעתים מצליחים להחזיר לעצמם את היכולת לשלוט במתן השתן לאחר זמן רב וטיפולים ממושכים.

מאכלים ומשקאות כגורם דליפת שתן זמנית

קיימים מאכלים ומשקאות שונים אשר מגרים את שלפוחית השתן ועלולים לגרום לבריחת שתן. אצל האדם הבריא, צריכה מוגברת של המאכלים והמשקאות המדוברים תגרום לעליה בתדירות מתן השתן ובדחיפות, אך באדם עם מחלות רקע נוספות, ובעיקר עם בעיות הקשורות לשליטה על השתן (כמו חולשה של שרירי רצפת האגן) עלולה להופיע גם דליפה מעורבת המתבטאת בדליפת שתן במאמץ ולעתים גם במנוחה. המרכיבים העיקריים כגורמי דליפת שתן זמנית הם:

  • קפאין – כל אחד יודע שאחרי ששותים הרבה קפה תדירות מתן השתן עולה, ואכן, קפאין הוא חומר המגרה את שלפוחית השתן ועשוי לגרום באנשים מסויימים לדליפת שתן.
  • אלכוהול – שתיית אלכוהול ידועה גם כן כגורם חשוב לדליפת שתן, ואלכוהול הוא חומר אשר מגרה מאוד את שלפוחית השתן. בנוסף, משקאות אלכוהוליים רבים כמו בירה מכילים גם כמות נוזלים רבה, ומשקאות אחרים מכילים כמות סוכר גדולה, אשר גם כן מגבירים את תפוקת השתן ועלולים לעורר דליפת שתן.
  • סוכר וממתיקים מלאכותיים – ידועים גם כן כמגרים את שלפוחית השתן ומגבירים את הסיכון לדליפת שתן.
  • משקאות ממותקים – כמעט כל משקה ממותק מכיל מרכיבים המעוררים את שלפוחית השתן ועלולים לגרום לדליפת שתן. ברוב המשקאות קיימים סוכר או ממתיקים מלאכותיים, ובמשקאות רבים אחרים יש גם קפאין. ולכן, שתיית משקאות ממותקים אינה מומלצת לאנשים הסובלים מבריחת שתן, וכמו כן גם לא בריאה באופן כללי.

דלקת בדרכי השתן

אחד המאפיינים הקלאסיים של דלקת בדרכי השתן הוא עליה בתדירות מתן השתן ועליה בדחיפות למתן שתן וכן דליפת שתן זמנית. אנשים (ובעיקר נשים) הסובלים מדלקת בדרכי השתן מתלוננים על הליכה בתדירות גבוהה אל השירותים (לעתים מספר פעמים בשעה) לצד דחיפות גדולה המתבטאת בהרגשה ש"השתן עומד לברוח".

במידה ודלקת בדרכי השתן מופיעה לצד מחלת רקע אחרת המשפיעה על מערכת השתן (כמו לדוגמא חולשה של שרירי רצפת האגן או מחלה עצבית) עלולה להתפתח דליפת שתן מעורבת והשתן עשוי לברוח.

עצירות

גורם נוסף העלול להוביל דליפת שתן זמנית הוא עצירות. מבחינה אנטומית, הרקטום ושלפוחית השתן סמוכים זה לזה, ובזמן עצירות, גוש הצואה הקשה הנמצא בתוך הרקטום עלול ללחוץ על שלפוחית השתן, להפריע לפעילותה התקינה וכתוצאה להביא לדליפת שתן. העצירות גורמת לדליפת שתן בשני מנגנונים עיקריים:

  • לחץ על העצבים של שלפוחית השתן – הגורם לגירוי של השלפוחית ולדליפת שתן בדחיפות.
  • הפרעה בריקון השלפוחית – גוש הצואה בעצם מפריע לריקון השלפוחית וגורם לדליפת שתן מסוג מילוי יתר (Overflow).

טיפול דליפת שתן זמנית

במקרים של דליפת שתן זמנית חשוב לזכור שכאשר מסירים את הגורם המפריע, דליפת השתן מסתדרת והמצב נפתר. כך לדוגמא כאשר העצירות עוברת או לאחר הטיפול בדלקת בדרכי השתן דליפת השתן נפסקת, וכמו כן לאחר הפסקת הצריכה של מרכיבי המזון המשתנים.

דליפת שתן זמנית

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב