בריחת שתן במהלך פעילות גופנית

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בריחת שתן בזמן פעילות גופניתבכל כיתת שיעור ספורט, יוגה או ספינינג, נמצאת אחת מתוך חמש נשים אשר עלולה לחוות בריחת שתן. תופעה זו נגרמת בשל לחץ על שלפוחית השתן בזמן פעילות גופנית, שיעול או צחוק. החדשות הטובות הן כי ניתן לשמור על משטר הכושר הגופני בעזרת מספר שיטות פשוטות לפעילות גופנית.

לעיתים, גם בעיית בריחת שתן קלה, המאופיינת בטיפות בודדות, גורמת למבוכה ואי נוחות. אך למרבה הצער, ולמרות הפגיעה באיכות החיים, נשים רבות אינן מטפלות בבעיות אלו, מתוך חשש ומבוכה או גרוע מכך, מתוך הנחה מוטעית כי טיפול לא יעזור. אך למעשה, בעזרת מעט תכנון, עדיין ניתן להשתתף בפעילות גופנית ממריצה ולהגיע אל יעדי הכושר ללא חשש מבריחת שתן.

הגורמים לבריחת שתן במהלך פעילות גופנית

מספר גורמים אחראים לבריחת שתן בקרב נשים. בדרך כלל נגרמת התופעה בעקבות השמנת יתר, הריונות ולידה (התסמינים מתחילים להופיע לאחר ההיריון הראשון ומחריפים לאחר הריונות נוספים). גורמים נוספים הם הקשרים גנטיים, גיל, בעיות נשימה, ועישון.

רוב הנשים הסובלות מבריחת שתן בעת פעילות גופנית חוות דרגות שונות של נזק לרקמות התומכות במנגנוני הסוגרים, בסיבי שרירי רצפת האגן, בעצבי מערכת השתן וברקמות התומכות בשופכה.

תסמיני בריחת שתן

התסמינים הנפוצים לבריחת שתן במהלך פעילות גופנית הם:

  • קושי בהתאפקות במהלך הפעילות הגופנית.
  • דחף חזק לרוץ לשירותים לפחות פעמיים במהלך אימון הכושר.
  • דליפת שתן במהלך ביצוע תרגילים מסוימים כגון כפיפות בטן, הרמת משקולות או תרגילים הכרוכים בעצירת הנשימה.
  • דליפת שתן במהלך השקעת מאמץ פיזי מוגבר בעת הפעילות הגופנית.

המלצות לטיפול באמצעות פעילות גופנית

מומלץ לבצע תרגילים המתמקדים בחיזוק רצפת האגן. אם אישה מעוניינת לשמור על שגרת הכושר שלה ולמנוע בריחת שתן, מומלץ לבצע תרגילי חיזוק ירכיים ותרגילים המסייעים לשלוט בתנוחות של פלג הגוף התחתון.

עבודה עם פיזיותרפיסט המתמקד בבריאות נשים, יכולה לסייע לאישה ללמוד כיצד להפעיל את כל שרירי אגן הירכיים, ולהמשיך בפעילות הגופנית הרגילה שלה ללא חשש. מדריך מיומן לפילאטיס ויוגה עשוי לספק מספר תרגילי חיזוק המסייעים לשליטה טובה יותר בשלפוחית השתן.

אישה אינה צריכה להפסיק להתאמן רק משום שהיא סובלת מבריחת שתן. אם היא ניסתה את כל השיטות ועבדה קשה על מנת לתמוך ברצפת האגן, אך עדיין סובלת מבריחת שתן, ניתן להתייעץ עם הרופא על אפשרות של ניתוח, בעיקר בגילאי ארבעים או חמישים.

פעילות גופנית חשובה לשליטה על שלפוחית שתן טובה בעיקר בגלל הקשר בין השמנת יתר ובריחת שתן. מחקרים מראים כי שמירה על משקל בריא יכולה להפחית את הסיכון לבעיות שליטה על שלפוחית השתן.

המלצות לדרכי התמודדות

התרגילים העיקריים מהם יש להימנע על מנת שלא להחמיר בעיות של בריחת שתן, כוללים כפיפות בטן, רגל מורמת למעלה וכל סוג של פעילות גופנית הכרוכה בעצירת הנשימה, כמו אימון משקולות. על מנת להמשיך בפעילות גופנית סדירה מומלץ למצוא פיזיותרפיסט או מאמן אישי המתמחה בבריאות האישה ובבעיות רצפת האגן.

יש לבחור בפעילות גופנית המסייעת להרמת החזה, מאריכה את עמוד השדרה ומפחיתה את הלחץ על שלפוחית השתן. פעילויות אלו כוללות שחיה, יוגה ורכיבה על אופניים.

מומלץ ליטול הפסקות שירותים לפני, במהלך ולאחר האימון. יש לרוקן את השלפוחית ממש לפני תחילת האימון שכן אם היא מלאה יותר, סביר יותר שתדלוף.

שתיית מים היא המומלצת ביותר. יש להימנע ממיצי הדר וקפאין, אשר עלולים לגרות את שלפוחית השתן.

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב