בריחת שתן בקרב ילדים

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בריחת שתן בקרב ילדיםבריחת שתן מוגדרת כאיבוד שליטה מלאה במעשה מתן השתן, או התרוקנות שאינה רצונית של שלפוחית השתן, המכונה הרטבה. המצב עלול להיגרם בשל מספר נרחב של גורמים.

בעוד שאצל תינוקות ופעוטות נחשבת התופעה לנורמאלית, כאשר היא מתרחשת בקרב ילדים היא נחשבת למצב בעייתי שאינו רגיל.

מה גרם לבריחת שתן בקרב ילדים?

הגורמים השכיחים להרטבה בשעות היום כוללים הימנעות מלגשת לשירותים בעת הופעת הדחף להשתין, זיהום בדרכי השתן, עצירות והרטבה בעת צחקוקים. בנות מושפעות ממצב זה יותר מאשר בנים.

הגורמים הנפוצים פחות כוללים מצבים רציניים יותר דוגמת גורמים נוירולוגיים, מומים אנטומיים בדרכי השתן וסוכרת. החזקת שלפוחית השתן היא הסיבה השכיחה ביותר להרטבה בקרב ילדים, והיא נצפית לעיתים קרובות בקרב ילדים בגילאי שלוש עד חמש, אשר אינם מעוניינים להפסיק את עיסוקיהם על מנת לגשת לשירותים. רוב הילדים צומחים מתוך מצב זה בכוחות עצמם, ככל שהם מתבגרים.

סיבה נוספת לפעילות יתר של השלפוחית היא מצב הנקרא תסמונת השתנה תכופה בשעות היום. ילדים עם מצב זה נוטים להשתין בתדירות גבוהה. במקרים מסוימים, הם עלולים להשתין כל חמש עד עשר דקות, וכשלושים פעמים ביום.

מצב זה נפוץ ביותר בקרב ילדים בגילאי שלוש עד שמונה, והוא מתקיים רק בזמן שעות הערות, ללא הופעת תסמינים אחרים. רופאים מאמינים כי מצב זה נגרם בדרך כלל בשל לחץ נפשי, והתופעה עשויה להיעלם מעצמה ללא צורך בטיפול.

גורמים נוספים לפעילות יתר של השלפוחית בקרב ילדים כוללים:

  • צריכת קפאין, כאשר בקרב ילדים, כמובן, מדובר בצריכת מאכלים או משקאות המכילים קפאין כגון שוקולד, קוקה קולה, משקאות ממותקים אחרים, תה ועוד.
  • צריכת מרכיבי מזון אליהם הילד עלול להיות אלרגי.
  • אירועים אשר גורמים לחרדה.
  • החזקת שתן בפרקי זמן ארוכים מידי.
  • קיבולת קטנה של שלפוחית השתן.
  • ליקויים מבניים בשלפוחית השתן או בשופכה.
  • עצירות.

הרטבת לילה ובריחת שתן

הסיבות לבריחת שתן בקרב ילדים במהלך היום, או לפחות חלק מהסיבות, מהווים גם את הגורמים להרטבת לילה או בריחת שתן במהלך השינה.

סיבה נוספת לבריחת שתן לילית קשורה להורמון (antidiuretic (ADH אותו מייצר הגוף על מנת להאט ייצור שתן. ילדים נוטים יותר לייצר הורמון זה בלילה, וכך פוחת הצורך להשתין. אם הגוף אינו מייצר די ADH, ייצור השתן אינו מאט את פעולתו ושלפוחית השתן עלולה להתמלא מידי, ובכך נגרמת הרטבת הלילה.

אבחון בריחת השתן תלוי בסיבה הבסיסית. יחד עם זאת, רוב הילדים פשוט מתגברים על התסמינים בעצמם, ופחות מאחוז אחד מכלל הילדים הסובלים מבריחת שתן, ממשיכים להרטיב לתוך שנות בגרותם.

כיצד מטופלת בריחת שתן בקרב ילדים?

ברוב המקרים, מתגברים ילדים על בעיית פעילות יתר של השלפוחית באופן עצמי. לאחר גיל חמש, בדרך כלל פוחתים המקרים של בריחת שתן והילד יכול ללמוד להגיב בזמן לאותות הגוף לצורך להשתין, או שקיבולת שלפוחית השתן שלו עשויה לגדול לאורך הזמן. בנוסף, בריחת שתן עשויה להחלים לעיתים קרובות כאשר אירועים או חוויות מלחיצות מסתיימות.

אם הילד אינו מתגבר על המצב, טיפולים יכולים לכלול אימון השלפוחית. תרגילים לחיזוק השרירים ותאום השופכה נועדו להקנות לילד הרגלי שליטה במתן השתן. הילד לומד את התרגילים על מנת למנוע בריחת שתן כאשר הוא נמצא רחוק מהשירותים, והוא יודע לחזות את הדחף להשתין.

טכניקות נוספות המסייעות לשליטה על פעילות יתר של השלפוחית כוללות:

  • הימנעות ממרכיבי קפאין או שתיית משקאות קלים ומרכיבים אחרים אשר עשויים לעודד פעילות יתר של השלפוחית.
  • תזמון ריקון שלפוחית השתן באמצעות הרגלי השתנה על פי לוח זמנים.
  • אימוץ הרגלי הטלת שתן בריאים, כגון נטילת די זמן להשתנה והרגעת השרירים בעת הפעולה.

טיפול תרופתי

אוקסיבוטינין היא תרופה המשמשת לשליטה על בעיות דוגמת השתנה דחופה שאינה מבוקרת, או שמופיעה בתדירות גבוהה. התרופה פועלת באמצעות הרפיית שרירי שלפוחית השתן על מנת למנוע בעיות בדרכי השתן.

יחד עם זאת, קיימות תרופות חדשות יותר אשר נושאות פחות תופעות לוואי. אם נגרם המצב בשל זיהום בדרכי השתן, הרופא עשוי לרשום אנטיביוטיקה בכדי לנקות את הזיהום.

טיפול תרופתי נוסף הוא הגדלת הרמות של ADH. התרופה דסמופרסין היא גרסה סינתטית של ADH. תרופה זו אושרה לשימוש בקרב ילדים, והיא מגיעה בכדורים, טיפות אף או תרסיס אף.

בריחת שתן בלילה אצל ילדים כיצד הרפואה המשלימה מציעה טיפולים נהדרים לילדים שסובלים מבריחת שתן בלילה?

הרפואה המשלימה, מציעה גם כן מספר פתרונות נהדרים ורלוונטיים במצבים של בריחת שתן בלילה אצל ילדים. אך בראש ובראשונה, מה זה בכלל רפואה משלימה? רפואה משלימה היא רפואה אלטרנטיבית לרפואה הקלאסית והמוכרת בעולם. מדובר על טכניקות רפואיות רבות שהתפתחו לפני שנים רבות בתרבויות רחוקות, וכיום, הן הופצו למרפאות אלטרנטיביות רבות ברחבי העולם כולו. הרפואה המשלימה, דוגלת בערך המרכזי הבא – כל הופעה של מחלה או תסמין רפואי (על פי הרפואה המשלימה) מהווה דרך של גוף אדם לסמן על מצב נפשי בעייתי כל שהוא. כך למעשה, הרפואה המשלימה טוענת שסיבות כמו – לחץ, חרדה, דכאון, וכיוצא בזאת – הן סיבות שונות שיכולות להוביל לתופעות רפואיות רבות, זאת לדוגמת מצבים רבים של בריחת שתן בלילה אצל ילדים.

להלן מספר טיפולים רפואיים שהרפואה המשלימה מציעה כפתרון למצבים של בריחת שתן בלילה אצל ילדים

  • דיקור סיני
  • מדיטציה
  • הומאופתיה

ועוד קצת מידע המבוסס על הדרכת הורים מקצועית שיכול לעזור לכם ההורים לעזור לילדים שלכם

ילדים צריכים להרגיש ביטחון בכל דבר. בדברים שהשליטה נמצאת אצלם ולא אצלנו, אנחנו חייבים לשחרר את השליטה כמו למשל בשינה, כמו למשל בצרכים שלהם פיפי וקקי וכמובן באוכל. ברגע שאנחנו נשחרר את השליטה ונאפשר להם לבחור לצד גבולות ברורים כמו למשל פיפי וקקי עושים באסלה ולא על הרצפה, נגרום להם להבין שאנחנו סומכים עליהם, שזה הגוף שלהם וזה שלהם, הכל ייראה אחרת. ברגע שניכנס ללחץ, ננסה לשלוט בילדים שלנו, נגרום להם לחשוב שאנחנו לא סומכים אליהם ושהכל בכלל אצלנו ולא אצלם, שם מתחילות כל הבעיות. בכל מצב של בריחת שתן, יש להתייחס לבעיה תלוי ילד, שכן יש כל כך הרבה גורמים שמעורבים בנושא הזה כמו גיל, גמילת יום, תחושת ביטחון ומסוגלות של הילד וכיוצא בזה. ניתן לפנות להדרכת הורים ומשם לגורמים רפואיים מקצועיים להכוונה והתייעצות מקצועיים. השאירו את הפרטים שלכם ונשמח לתת לכם מענה לכל שאלה

ראו גם:

אי נקיטת שתן בילדים

בריחת שתן בקרב ילדים

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב