אי נקיטת שתן בילדים

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

אי נקיטת שתן בילדיםאי נקיטת שתן בילדים היא בריחת שתן או איבוד השליטה על שלפוחית השתן, המתבטאת באובדן שתן מקרי. הילד אינו מסוגל לשמור על יובש במהלך היום או הלילה, וחלק מהגורמים קשורים לבעיות בריאותיות.

הגורמים לאי נקיטת שתן

הגורמים הרפואיים למצב זה עשויים להיות תוצאה של בעיות בריאותיות כגון:

  • דלקת בדרכי השתן.
  • בעיות בכליות.
  • בעיות עצבים.
  • עצירות, מצב בו לילד יש פחות משתי תנועות מעיים בשבוע, והצואה שלו קשה, יבשה, קטנה או שאינה עוברת בקלות.
  • דום נשימה חסימתי בשינה (OSA), מצב בו הנשימה נעצרת במהלך השינה, בדרך כלל בשל שקדים מוסתים או מוגדלים.
  • בעיה מבנית בדרכי השתן.

האופן בו עובד טיפול באי נקיטת שתן

רוב הילדים משיגים שליטה על שלפוחית השתן לאורך הזמן ללא כל טיפול. אך אי נקיטת שתן הממשיכה מעבר לגיל שבו רוב הילדים שולטים על שלפוחית השתן שלהם במהלך הלילה, בגילאי חמש או שש, מצריכה טיפול ושיטות התמודדות.

במצב בו הרטבת הלילה נגרמת כתוצאה ממצב רפואי, יש לנקוט בטיפול רפואי המסייע לילד להפחית את תדירויות ההרטבה במיטה, או שניתן לסייע לו להתעורר וללכת לשירותים לעיתים קרובות יותר. הטיפול במצב זה נקבע בהתאם לקריטריונים הבאים:

גיל הילד – חלק מהטיפולים עובדים טוב יותר על ילדים בגילאים מסוימים.

עמדות ההורים – כשאי נקיטת שתן אינה נתפסת מבחינת ההורים כתהליך נורמאלי של התפתחות הילד, הוא עלול לפתח חרדה מפני בריחת השתן שלו כתוצאה מהתגובות הזועמות של ההורים.

מצב הבית – אם הילד חולק חדר שינה עם אחיו, שיטות מסוימות כגון שיטות לעורר אותו במהלך הלילה באמצעות אזעקות הרטבה, אינן מעשיות.

הטיפול באי נקיטת שתן בילדים כולל את הגישות הבאות:

אימון שלפוחית השתן

טיפול זה מורכב מתרגילים לחיזוק שרירי שלפוחית השתן והשגת שליטה טובה יותר. יש להאריך בהדרגה את הזמנים בין הביקורים בשירותים, על מנת לסייע למתיחת שלפוחית השתן, כך שהיא יכולה להחזיק שתן באופן טוב יותר.

למניעת אי נקיטת שתן לילית, הורים צריכים לוודא שהילד שותה מספיק נוזלים לאורך היום, כך שלא יזדקק לשתייה מרובה קרוב לשעת השינה. הרופא מנחה את ההורים לגבי כמות השתייה לה זקוק ילד מידי יום, בהתאם לגילו, הפעילות הגופנית אותה הוא מבצע וגורמים אחרים.

טיפול מוטיבציה – שיטה זו כרוכה בעידוד ההורים וחיזוק תחושות הילד להשגת שליטה על הרטבת הלילה.

אזעקות לחות – מזהות רטיבות בתחתוני הילד במהלך השינה ומשמיעות אזעקה המעוררת את הילד.

נוגדי דיכאון טריציקליים – תרופות אלו מגדילות את כמות השתן אותי יכולה השלפוחית להחזיק, או שהן מפחיתות את כמות השתן המופרשת על ידי הכליות.

הטיפולים יעילים לשיפור ההערכה העצמית של הילד, ומשפיע על התמודדותו בלימודים ויחסיו החברתיים עם בני גילו. הפתרון הטוב ביותר כולל שילוב של טיפולים.

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב