טיפול בבריחת שתן

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

הטיפול בבריחת שתן עוזר פעמים רבות להפחתת הדליפה ולשיפור משמעותי באיכות החיים. טיפול בבריחת שתןלפני שבוחרים טיפול כלשהו, חשוב מאוד לאבחן את סוג בריחת השתן ואת הגורם לה, ובדרך זו להתאים את הטיפול בצורה טובה יותר.

מכיוון שבריחת שתן כוללת שילוב של גורמים וסוגים, ברוב המקרים ימליצו הרופאים על טיפול משולב. כמו כן, כאשר מתחילים טיפול חשוב מאוד לעשות אותו בהדרגה, כך שמתחילים מטיפולים לא פולשניים ושינוי תזונתי ובאורח חיים וממשיכים בסוגים אחרים של טיפול עד ההגעה לטיפול כירורגי או טיפול פולשני אחר (כמו התקנים לטיפול בבריחת שתן, טיפולי בוטוקס ועוד).

טיפול בבריחת שתן בבית

השלב הראשון של טיפול בבריחת שתן כולל מספר שינויים באורח החיים וביצוע סוגים שונים של תרגילים ביתיים אשר אמורים לסייע לשליטה בשתן.

  • תרגילים – על מנת לשפר את יכולת ההתאפקות ולהאריך את פרק הזמן בו ניתן לשלוט במתן השתן, ניתן לבצע מספר תרגילים. אחד התרגילים הנפוצים הוא תרגיל בו מתבקשים המטופלים "להחזיק" 10 דקות לפני שהולכים לשירותים. בתרגיל זה, בכל פעם שמופיע דחף ללכת לשירותים מתבקשים המטופלים להתאפק במשך 10 דקות או יותר לפני מתן השתן. בדרך זו, ניתן לחזק את שרירי השוער ורצפת האגן ולשפר את השליטה במתן השתן. תרגיל נוסף מתאים יותר לאנשים הסובלים מריקון לא מלא של השלפוחית. בתרגיל זה, מספר דקות לאחר שנותנים שתן בשירותים, על המטופלים לנסות לתת שתן שוב, ובדרך זו לעזור לריקון השלפוחית. חשוב לזכור שקיימים תרגילים רבים המתאימים לסוגים שונים של בריחת שתן, ויש להתייעץ עם מטפל מתאים לפני שבוחרים באילו תרגילים למניעת בריחת שתן, יש לעשות ולהתמיד.
  •  שינוי תזונתי – במקרים רבים, שינוי תזונתי הכולל הימנעות ממרכיבי מזון משתנים (כמו קפה ואלכוהול) והפחתה בכמות השתיה עוזר להפחית את בריחת השתן.
  • פעילות גופנית – מסייעת לגוף לאבד נוזלים על ידי הזעה וגורמת לחיזוק כללי של שריר הגוף הכוללים כמובן את שרירי רצפת האגן. קיימים כיום חוגים שונים המציעים פעילות גופנית מותאמת טיפול בבריחת שתן, המתאימים בעיקר לנשים לפני ואחרי הריון.
  •  טיפול התנהגותי על ידי תכנון זמני ההליכה לשירותים – תכנון של זמנים קבועים למתן השתן עוזר להרגיל את הגוף לדפוס מסויים של פעילות ולסייע בהתמודדות עם בריחת השתן. בדרך כלל, מומלץ לתכנן להגיע אל השירותים כל 2-4 שעות, על פי הצורך והמאפיינים של חיי היום יום.

טיפול בבריחת שתן פיזיותרפי

קיימים תרגילים שונים וטכניקות פיזיותרפיות אחרות המסייעים לטיפול בבריחת שתן. בדרך כלל, תרגילים אלה מתאימים לחיזוק שרירי רצפת האגן ושרירי השוער ומסייעים לאנשים רבים להתמודד עם בריחת השתן. טיפול פיזיותרפי מתאים בעיקר לאנשים הסובלים מבריחת שתן בלחץ (בזמן מאמץ או כיווץ שרירי הבטן), ולכן כדאי מאוד לבצע טיפול פיזיותרפי על מנת למנוע את בריחת השתן ולטפל בה. התרגילים הפיזיותרפיים העיקריים הם:

  • תרגילי Kegel – מספר תרגילים המתבססים על כיווץ שרירי רצפת האגן והשוער. תרגילים אלה עוזרים לגוף להשתמש בשרירים אלה בצורה טובה יותר, ומסייעים לחיזוק שרירים נוספים הקשורים לאזור. לאחר הדרכה בסיסית, ניתן לבצע את התרגילים בבית או במשרד ללא כל בעיה ובלי שאף אחד ידע ובכך לחזק את רצפת האגן ושרירי השוער במשך היום.
  • ביופידבק – לאנשים המתקשים לכווץ את השרירים הנכונים ניתן להשתמש בטכניקה הנקראת ביופידבק, אשר מסייעת למטופלים בעזרת משוב מתאים למקד את התרגילים ולהגיע לשיפור.
  • גירוי אלקטרוני – פרוצדורה בה על ידי החדרת אלקטרודות לאזור שרירי רצפת האגן משיגים כיווץ שלהם וחיזוק.
  • טיפול בגלי רדיו – טיפול שנודע כאפקטיבי. טיפול בגלי רדיו יכול להתאים לנשים הסובלות מבריחת שתן קלה עד חמורה.

טיפול תרופתי

לעתים, כאשר לא ניתן להשתלט על בריחת השתן בוחרים לטפל בה באמצעות טיפולי תרופתי המעניק טיפול בבריחת שתן מעולה במקרים רבים. קיימים רופאים הממליצים על טיפול תרפותי ממשפחת האנטי-כולינרגים, המתאימים בעיקר במקרים של בריחת שתן מדחף ושל שלפוחית פעילה מאוד.

מכיוון שתרופות אלה גורמות לתופעות לוואי כמו יובש בפה, עצירות וטשטוש ראיה, נוטים להשתמש בהן רק במצבים קיצוניים. סוג נוסף של טיפול תרופתי הוא על ידי תרופות אנטי דכאוניות, אשר יכולות להראות שיפור במקרים של בריחת שתן מדחיפות או מלחץ.

רופא אורוגניקולוג

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב