טיפולים לרצפת האגן

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

שינויים החלים במשך השנים ברצפת האגן יכולים להביא עימם מספר מצבים מאוד לא נעימים שכולנו היינו מוכנים להימנע מהם. טיפולים לרצפת האגןהשאלה היא האם ישנה אפשרות להימנע מאותם שינויים? והאם קיימת דרך לשפר נזק שכבר נוצר לרצפת האגן?

אחד הנזקים הנפוצים הנגרמים לנו כתוצאה מבעיות ברצפת האגן הוא בריחת שתן. מדובר בבעיה עימה נאלצים אלפי נשים וגברים בישראל להתמודד. לעיתים, מתוך בושה גדולה הם אינם פונים לקבלת עזרה והדבר מחמיר את המצב עוד יותר.

מהי רצפת האגן?

אותו אזור מסתורי שנקרא רצפת האגן, הוא למעשה האזור דרכו כולנו הגענו אל העולם הזה. ברצפת האגן ממוקמים פתחים חשובים מאוד, ביניהם: פי הטבעת, פתח הנרתיק (בגוף האישה) ופתח השופכה. רצפת האגן מורכבת למעשה משרירים ורקמת חיבור ומכילה בתוכה עצבים וכלי דם.

פרט להיותה פתח דרכו הפרשות הגוף יוצאות ממנו, רצפת האגן מהווה גם בסיס לאיברי האגן: שלפוחית שתן, רקטום, רחם בגוף האישה ובלוטת הערמונית בגוף הגבר. פגמים ברצפת האגן יכולים לבוא לידי ביטוי בדליפת שתן, דליפת צואה ובמקרים קשים גם צניחה של איברי האגן כמו רחם או שלפוחית שתן.

מהו טיפול לרצפת האגן?

עם השנים וכתוצאה מלידות, שינויים הורמונאליים ועומס כללי, אזור רצפת האגן עובר היחלשות מסוימת שהיא פיזיולוגית. ישנם אנשים בהם ההיחלשות היא חמורה יותר, בין אם מסיבות טבעיות ובין אם עקב מחלת שריר או עצבים שגרמה לאזור להיחלשות נוספת.

היחלשות של רצפת האגן יכולה, כאמור, לבוא לידי ביטוי באופנים שונים. השכיח ביותר שבהם הוא דליפת שתן ואילו במקרים חריפים יותר תיתכן גם בריחה של תוכן צואתי מפי הטבעת ואף צניחה של איברי האגן ולעיתים אפילו בליטה שלהם החוצה.

ישנן מספר דרכים לטפל בחולשה של שרירי ורקמות רצפת האגן: תרגילי פיזיותרפיה, טיפולים התנהגותיים ובמקרים קשים, ניתוחי רצפת אגן. נעמוד על העיקריים שבהם:

תרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן

מדובר בטכניקה בה עיקר העבודה והתוצאות מבוססים על שיתוף פעולה של המטופל או המטופלת. ללא תרגול קבוע ושגרתי של שרירי רצפת האגן, התוצאות לא תיראנה. ניתן להשתמש בתרגילים הבאים גם כמניעה ואין בהם כל נזק. התרגילים יכולים להיות מבוצעים בבית או במרפאה פיזיותרפיסטית.

  1. כיווץ והרפיה של רצפת האגן – התרגיל הבסיסי ביותר. יכול להיות מבוצע בישיבה, שכיבה ואפילו עמידה. ניתן לבצע את התרגיל כמעט בכל מקום ומבלי שאיש ישים לב לכך. מומלץ לבצע את התרגיל 3 פעמים ביום, ולעשות שלושה סטים של כיווצים בכל פעם.
  2. כיווץ של שרירי הפה – נשמע מעט מצחיק אולם שרירי הגוף הטבעתיים פועלים יחדיו, ולכן כיווץ של שרירים סביב הפה, גורם לכיווץ עקיף של שרירים טבעתיים ברצפת האגן.
  3. קפיצה על כדור פיזיו.
  4. תרגול של התאפקות – ממומלץ לחקות את הכיווץ הטבעי שאנו עושים בשעת התאפקות (אך כמובן לא בשעה שבאמת צריך להתאפק) למשך חצי דקה בשכיבה.

תרגילי פיזיותרפיה לרצפת האגן

הטיפול הפיזיותרפי לרצפת האגן הוא מורכב יותר מאשר ביצוע של תרגילים בבית. ישנן טכניקות בהן המטפל או המטפלת הפיזיותרפיסטים יכולים לטפל בשרירים וברקמות החיבור על ידי טכניקות ידניות חיצוניות ופנימיות.

עוד נעשה שימוש בטכנולוגיית הביו-פידבק במסגרתה מחוברות אלקטרודות אל אזור רצפת האגן שמבצעות רישום של פעילות השרירים. בצורה זו המטופל או המטופלת יכולים לראות ועל ידי כך לשלוט מתי וכיצד שרירים שונים ברצפת האגן שלהם פועלים.

טיפולים נוספים

ישנם מכונים בארץ בהם מבוצע טיפול בדיקור ובטכניקה של הדבקה חיצונית לצורך חיזור שרירי רצפת האגן. אפשרות אחרת היא אפשרות האפשרות הניתוחית, כדוגמת בלקמיד, שיכולה לעזור גם לדליפת שתן וגם להרמה של איברי האגן במקרה של צניחה משמעותית שלהם.

טיפולים לרצפת האגן

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב