סוכרת ובריחת שתן

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בריחת שתן הינה תופעה אשר מתרחשת באופן בלתי נשלט, סוכרת ובריחת שתןועלולה להסב סבל רב למטופלים ולפגוע באיכות חייהם באופן משמעותי. דליפת שתן גורמת לריח רע, בושה, הסתגרות וירידה בביטחון העצמי של הסובל ממנה.

אחד מהגורמים העיקריים לבריחת שתן, הן אצל נשים והן אצל גברים היא מחלת הסוכרת, אשר עלולה לגרום לשיבושים בתפקוד מערכת העצבים של השלפוחית. הסוכרת הינה מחלה המתאפיינת בריכוזי סוכר גבוהים בדם ובשתן. התסמינים המעידים על תופעה זו יכללו דחיפות בתכיפות במתן השתן, ודליפות שתן כתוצאה משלפוחית מלאה מדי.

דליפת שתן זו (הנקראת Urge Incontinence) מאופיינת בכך שישנן התכווצויות לא רצוניות, למרות היכולת להתאפק. דליפות השתן מתרחשות מתוך אותה דחיפות, והמטופל יתלונן כי הוא אינו מספיק להגיע לשירותים בזמן.

דליפות השתן במקרה של סוכרת יורגשו ביתר שאת בלילה, אולם הם יורגשו גם במהלך כל שעות היום. עם הזמן, דליפות השתן עלולות להפוך להיות מסוג Overflow Incontinence, כאשר השלפוחית לא מצליחה להתרוקן, ומנסה להיפטר מעודפי השתן הקיימים, באופן תמידי.

אבחון סוכרת ובריחת שתן

אבחון בריחת שתן ייעשה בתחילה על ידי אבחון עצמי של האדם עצמו ורק לאחר מכן על ידי איש מקצוע, על פי דיווחי המטופל, אשר פעמים רבות אף יידרש לבצע מעקב רשום של זמן והיקף מתן השתן. הבירור נעשה כחלק מבדיקת רופא מומחה, אורולוג או אנדוקרינולוג. כחלק מבירור הגורמים לבריחת השתן, יעברו המטופלים גם בדיקות דם ייחודיות למדידת רמת הסוכר בדמם. במידה והם יימצאו גבוהים, או גבוליים, וישולבו עם תסמינים אופייניים נוספים, ייתכן ויוגדרו מטופלים אלה כחולי סוכרת.

הסוכרת אשר נקשרת לדליפת השתן הינה סוכרת מסוג 2, האופיינית לגיל המבוגר, ואינה תלוית אינסולין. מנגד, גם כאשר ילדים מתלוננים על בריחת שתן (כאשר הם מעבר לגיל הגמילה), על הרופא לבדוק את רמות הסוכר שלהם, מחשש למחלת הסוכרת מסוג 1, או סוכרת נעורים.

פעמים רבות, כאשר המטופלים מתלוננים כי בריחת השתן קורית לרוב בלילה, יש צורך לבדוק את רמות הסוכר הגבוהות גם בלילה, במספר בדיקות עוקבות. מעבר לכך, יילקחו בדיקות שתן לתרבית וכללית, צילום אולטרה סאונד, ציסטוסקופיה, בדיקה אורודינמית ועוד.

טיפול סוכרת ובריחת שתן

הטיפול בבריחת השתן יינתן על פי הגורם המקורי. במידה ויימצא כי המטופל סובל ממחלת הסוכרת, הוא יידרש להיות מטופל באופן תרופתי ולאזן את רמות הסוכר בדמו. בדרך כלל טיפול במחלת המקור, מצליחה לרפא גם את תסמיני הדליפה, כמעט באופן מלא.

במידה ונדרש טיפול נוסף, על מנת להפסיק דליפה זו, ישנה אפשרות לריפוי והגברת טונוס השרירים, וחיזוק רצפת האגן. מעבר לכך, קיימים טיפולים חדשניים, אשר מתבססים על הכנסת אלקטרודות לעמוד השדרה, בצמוד לעצבי השלפוחית, ומחזירים את השליטה על התפקוד (Neuromodulation). הטיפול במחלת הסוכרת הינה קריטי להמשך חייו של המטופל, מכיוון שמחלה זו עלולה להמשיך לפגוע באיברים חיוניים רבים (כמו עיניים, כליות וסיכון לאמפוטציות).

טיפול מניעתי של סוכרת ובריחת שתן, אשר נמצא במחקרים עדכניים כנגד בריחת שתן כתוצאה מסוכרת, הינו ירידה במשקל. מחקרים אלה, אשר התבססו על מדגם גדול של נשים מבוגרות (כ-2700 נשים), מצאו כי גם ירידה מועטה במשקל עשויה לסייע למנוע את דליפת השתן הפוטנציאלית.

ירידה במשקל לא סייעה לנשים אשר כבר דיווחו כי הן סובלות מתופעה של סוכרת ובריחת שתן. הקשר בן שני המשתנים (ירידה במשקל ומניעת דליפת השתן) אינו ברור, אולם נראה כי הוא קשור לאיזון רמות הסוכר ושיפור הפעילות הגופנית. מחקרים אלה, ודומים להם, מעלים את חשיבות המניעה הראשונית במקרה וידועה מחלת הסוכרת, בכדי לנסות ולסייע מפני סיבוכים פוטנציאליים אשר עלולים לקרות בגין מחלה זו.

סוכרת ובריחת שתן

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב