גורמים לבריחת שתן

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאשר מדברים על בריחת שתן חשוב להבדיל בין בריחת שתן זמנית, גורמים לבריחת שתןהמופיעה על רקע מצב חולף לבין בריחת שתן קבועה המופיעה על רקע מצב בלתי הפיך. כל בריחת שתן מתבססת על באחד או יותר מהגורמים הבאים:

  • פגיעה ביכולת השליטה על מתן השתן – לגוף יכולת מצויינת לשלוט על מתן השתן באמצעות שימוש בשרירי השוער ובשרירי רצפת האגן (בעיקר בנשים). כאשר שרירים חשובים אלה נפגעים, עלולה להופיע בריחת שתן.
  • פגיעה עצבית – על מנת להעביר למוח את התחושה של הצורך במתן שתן או לשלוט בשרירי השוער ובשרירי רצפת האגן יש חשיבות רבה לתפקוד עצבי תקין. ולכן, במצבים בהם מערכת העצבים לא מתפקדת כשורה (על רקע פגיעה פיזית או מחלת רקע), עלולה להופיע בריחת שתן.
  • הפרעה בריקון – קיימים מצבים רבים בהם קיימת הפרעה קשה בריקון השלפוחית, המובילה לדחף למתן שתן ולבריחת שתן. מצבים אלה נובעים בדרך כלל ממחלות רקע כמו הגדלה של הערמונית ומצבים רפואיים נוספים.
  • יצירת דחף – קיימים מצבים רבים המגבירים את הדחף ללכת לשירותים, ולעתים כאשר "לא מספיקים" גורמים לבריחת שתן. מדובר בדרך כלל בחומרים משתנים או במחלות הגורמות לגירוי של השלפוחית כמו דלקת בדרכי השתן ועצירות.

חומרים הגורמים לדחף במתן שתן באופן זמני

קיימים חומרים רבים הידועים כמשתנים, וצריכה שלהם מגבירה את הצורך במתן שתן. אצל אנשים עם בעיות רקע נוספות, כמו פגיעה ביכולת השליטה, הפרעה בריקון, פגיעה עצבית כתוצאה ממחלות רקע אחרות או כל בעיה אחרת, שימוש בחומרים אלה עלול לגרום לבריחת שתן. חומרים אלה גורמים כמובן לדליפת שתן זמנית, והפסקת הצריכה של החומר המשתן גורמת כמובן להקלה בבריחת השתן. החומרים הנפוצים הגורמים לדחף למתן שתן הם:

  • אלכוהול וקפאין – הם הגורמים המשתנים ה"קלאסיים", אשר בדרך כלל גורמים לתפוקת שתן מוגברת. בנוסף, שימוש מוגבר במשקאות ממותקים, סירופים מסוגים שונים ומאכלים מתובלים עלול להביא גם כן לבריחת שתן.
  • שתיה מרובה – שתיה מרובה חשובה מאוד, במיוחד במדינה חמה כמו ישראל, אך אצל אנשים הסובלים מבריחת שתן שתיה מרובה יכולה כמובן להחמיר את המצב ולהביא לבריחת שתן. כמובן שהכוונה היא לא להימנע משתיה, אך לזכור ששתיה מוגזמת אינה דווקא בריאה.
  • תרופות – כיום אנשים רבים מטופלים בתרופות משתנות, אשר נחשבות ליעילות מאוד להורדת לחץ דם ולטיפול במחלות לב. במקרים בהם בריחת השתן גורמת להפרעה קשה, כדאי להתייעץ עם הרופא לגבי החלפת המשתנים.
  • תזונה – במחקר שנערך באוניברסיטת לונג איילנד נמצא כי התזונה משפיעה על שלפוחית השתן ויש מזונות שמשפיעים לרעה וגורמים לאי נוחות בשלפוחית השתן כמו אלכוהול, שוקולד, פרי הדר ועוד ויש מזונות שמומלצים ומרגיעים את שלפוחית השתן כמו ירקות, חלב וביצים ועוד.

שינויים הגורמים לבריחת שתן קבועה

קיימים מספר מצבים הגורמים לבריחה קבועה של שתן. בדרך כלל מדובר בפגיעה ביכולת השליטה, מחלות רקע הגורמות לפגיעה עצבית ומצבים רפואיים נוספים המונעים ממערכת השתן לתפקד כראוי וגורמים לבריחת שתן. המצבים העיקריים הגורמים לבריחת שתן קבועה הם:

  • הריון ולידה – אחד הגורמים החשובים ביותר הגורמים לבריחת שתן אצל נשים צעירות הוא הריון ולידה. במהלך ההריון והלידה מופיעה פגיעה בשרירי רצפת האגן הגורמת לחולשה שלהם ולהפרעה בתמיכתם לשליטה על השתן.
  • גיל מבוגר – אנשים מבוגרים נוטים לסבול יותר מבריחת שתן, בגלל סיבות רבות אשר שילוב שלהן מוביל לקושי בשליטה על השתן. בדרך כלל, אצל קשישים שרירי שלפוחית השתן והשוערים חלשים יותר, הם סובלים ממחלות כמו סוכרת הגורמת לפגיעה עצבית ומטופלים בתרופות משתנות, ולכן במקרים רבים קשישים סובלים גם מבריחת שתן. בנוסף, אצל נשים הירידה ברמת האסטרוגן בזמן גיל המעבר עלולה לגרום לשינויים המובילים לבריחת שתן. עם זאת, יש לציין כי בריחת שתן מופיעה גם אצל ילדים.
  • בעיות בערמונית – נחשבות לגורם המוביל לדליפת שתן אצל גברים. הגדלה של הערמונית, דלקת או סרטן הערמונית יכולים לגרום לחסימה של שלפוחית השתן וצינור השופכה וכתוצאה להוביל להפרעה בריקון השלפוחית, דחיפות במתן שתן ובריחת שתן. כמו כן, אחד הסיבוכים של ניתוח להסרת הערמונית הוא פגיעה עצבית, המובילה לאין אונות ואי שליטה על מתן שתן.
  • בעיות עצביות – בעיות עצביות נפוצות מאוד כגורם לבריחת שתן. מדובר במחלות רקע כרוניות כמו אפילפסיה, טרשת נפוצה, מחלת פרקינסון ואלצהיימר וכו', או במחלות חריפות כמו שבץ מוחי ופגיעה בחוט השדרה.
  • סוכרת – סוכרת לא מאוזנת גורמת לתפוקת שתן מוגברת אשר עלולה להוביל לבריחת שתן. כמו כן, אחד הסיבוכים של הסכרת הוא פגיעה עצבית, אשר במקרים מסויימים עלולה להשפיע גם על השליטה במתן שתן.

סיבות לבריחת שתן – כיצד הרפואה המשלימה מציעה התמודדות עם מצבים של בריחת שתן?

הרפואה המשלימה, היא רפואה אלטרנטיבית לרפואה הקלאסית והמוכרת יותר למרב בני האדם בעולם. מדובר על שיטות רפואה מסוימות, שדוגלות בעקרון מרכזי אחד – הרפואה המשלימה היא רפואה שמאמינה שלכל הופעה של בעיה או תסמין רפואי בגוף האדם, ישנה סיבה נפשית המובילה לכך. כלומר, הרפואה המשלימה טוענת שלכל המחלות בעולם יש סיבה רגשית שהובילה להופעה של מחלות אלה. וכך למעשה, הרפואה המשלימה מציעה גם טיפולים שונים, המתאימים להרבה סיבות לבריחת שתן.

סיבות לבריחת שתן – אילו טיפולים הרפואה המשלימה מציעה להתמודדות עם ברית שתן

ככלל, אחד הדברים החשובים ביותר ברפואה המשלימה זה התאמה אישית של סוג הטיפול עבור המטופל. כך למעשה, מתבצעת התאמה מרבית של אופי הטיפול לאופי המטופל, מה שיוצר תוצאות טובות יותר של הטיפול. מבין הטיפולים האפשריים תחת הרפואה המשלימה לפתרון של סיבות לבריחת שתן, תוכלו למצוא את הטיפולים הבאים:

  • מדיטציה
  • דיקור סיני
  • הומאופתיה
  • טיפול תזונתי

אני סובל מבריחת שתן מה עליי לעשות?

ראשית כל חשוב מאוד להבין את הגורם ואת הסיבה האמיתית שמובילה לכך. יש הבדל מהותי בין ילדים הסובלים מבריחת שתן, נשים בהריון, או אדם בוגר שנוטל תרופות. לכן, בשלב הראשון מומלץ להגיע לאורולוג או אורוגניקולוג במקרה של נערות ונשים ולהבין את הסיבה האמיתית לכך. בשלבים הבאים, אחרי שמבינים את חומרת הבעיה ומגדירים האם מדובר בבעיה פיזית, רגשית או שילוב של השניים, ניתן יהיה להתאים טיפול ראוי, יעיל ואפקטיבי. טיפולים נוספים שיכולים לסייע בבעיה הם טיפול התנהגותי, טיפולי פיזיותרפיה לחיזוק רצפת האגן, טיפול תרופתי, ניתוח (יש כל מיני אופציות) ועוד.. הדבר החשוב ביותר בבריחת שתן הוא האבחון. לא תמיד מורכב לטפל בבעיה, לפעמים זה באמת משהו קטן שיכול לשנות לגמרי את איכות החיים שלנו. כדאי גם לדעת כי בשנים האחרונות חלה עלייה במודעות לגבי הנושא, ואם בעבר אנשים היו מתייבשים בבעיה הזו, היום זה הפך להיות בשיח פתוח מה שמאפשר טיפול יעיל יותר ומהיר יותר בבעיה.

גורמים לבריחת שתן

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב