דליפת שתן בדחיפות

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

דליפת שתן בדחיפות הוא סוג של דליפת שתן המופיע כאשר שלפוחית השתן מתכווצת מעצמה ללא תיאום דליפת שתן בדחיפותעם שרירי השוער וגורמת לבריחה של שתן. זוהי דליפת השתן הנפוצה ביותר בקרב קשישים, המופיעה לעתים על רקע מחלות שונות ולעתים ללא סיבה מוגדרת.

על מנת לשלוט על מתן השתן חייב להיות תיאום מושלם בין שני גורמים חשובים:

  • שרירי שלפוחית השתן – אשר מתכווצים כדי לאפשר את יציאת השתן החוצה. שרירים אלה, הנקראים גם "שרירי הדטרוסור" מאפשרים את הוצאת השתן החוצה במהלך פעולת ההשתנה ובעצם "סוחטים" את השלפוחית.
  • השוערים ושרירים נוספים השולטים במתן השתן – במערכת השתן מספר קבוצות שרירים האחראיות על השליטה במתן השתן. שרירים כמו השוער (הפנימי והחיצוני), שרירי רצפת האגן ושרירי צינור השופכה מאפשרים באמצעות כיווצם את השליטה במתן השתן ומניעת הפרשת השתן החוצה כאשר לא מתכוונים לכך. כאשר אנו משתינים, שרירים אלה חייבים להתרפות, על מנת לאפשר את יציאת השתן מהשלפוחית.

על מנת לאפשר את התיאום המושלם בין שתי המערכות, חייבת להיות העברת מסרים תקינה באמצעות מערכת העצבים. ולכן, פעמים רבות דליפת שתן בדחיפות מופיעה לאחר פגיעה עצבית כלשהי, המונעת את התיאום המדוייק המאפשר את השליטה במתן השתן.

שלפוחית השתן

שלפוחית השתן שלנו יכולה להכיל 350-550 מ"ל שתן, ולאחר שמתמלאת מעל סף מסויים (בד"כ 200 מ"ל אצל רוב האנשים הבריאים) אנו חשים צורך ללכת להשתין. כאשר השלפוחית מתמלאת, מערכת העצבים שולחת למוח את המסר שיש צורך להתרוקן, ואנו בעצם הולכים לשירותים.

במצבים של דליפת שתן בדחיפות, פגיעה עצבית גורמת לכך שהשתן מופרש החוצה מבלי שנרצה בכך, ולא תמיד נרגיש אפילו את הצורך במתן שתן. קיימים מקרים בהם חשים צורך ללכת לשירותים למשך מספר שניות בלבד, ולאחר מכן יש הפרשת שתן באופן בלתי רצוני.

תסמינים של דליפת שתן בדחיפות

דליפת שתן בדחיפות מתבטאת על ידי מספר סימנים אופייניים:

  • תדירות גבוהה של השתנה – אנשים הסובלים מדליפת שתן בדחיפות נאלצים להגיע אל השירותים מספר רב של פעמים ביום, כולל בשעות הלילה.
  • השתנה לא רצונית – קיימים מקרים בהם יוצא החוצה שתן מבלי שמתכוונים לכך ובאופן שאינו נשלט.
  • דחף פתאומי לתת שתן – לעתים, מופיע דחף למתן שתן באופן פתאומי, ובמידה ולא עושים זאת השתן ידלוף באופן בלתי רצוני.

הגורמים לדליפת שתן בדחיפות

פעילות מוגברת של שרירי שלפוחית השתן יכולה להופיע על רקע מספר גורמים:

  • פגיעה בשלפוחית השתן – כל פגיעה בשלפוחית השתן עשויה להתבטא בפעילות יתר שלה ובדליפת שתן בדחיפות. מצבים כמו סרטן שלפוחית השתן, חסימה של דרכי השתן או אבנים בכיס השתן עלולים להוביל לדליפת שתן בדחיפות. ולכן, בכל מקרה של דליפת שתן בדחיפות חשוב מאוד לבדוק נוכחות מחלות של שלפוחית השתן, בעיקר אם מופיע דם בשתן. מלבד זאת, דלקת בדרכי השתן (המוכרת בעיקר באוכלוסית הנשים הצעירות אך לא רק) גורמת גם כן לדליפת שתן בדחיפות המבטאת את פעילות היתר של השלפוחית.
  • פגיעה במערכת העצבים – כזכור, חוסר תיאום בין שרירי שלפוחית השתן לשרירים השולטים בריקון יכול להוביל לדליפת שתן בדחיפות. במקרים אלה, מחלות כרוניות של מערכת העצבים כמו פרקינסון, אלצהיימר וטרשת נפוצה יכולים לגרום לכך, ומצד שני גם מופעים אקוטיים כמו שבץ מוחי עלולים לגרום לתמונה דומה.
  • ערמונית מוגדלת – גברים הסובלים מערמונית מוגדלת עלולים לסבול מדליפת שתן בדחיפות, המופיעה ככל הנראה על רקע השינויים האנטומיים באזור שלפוחית השתן כתוצאה מגודל הערמונית.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

שאלות ותשובות בנושא בריחת שתן עם דם – אתם שאלתם והמומחים ענו

דליפת שתן בדחיפות

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב