דליפת שתן אצל גברים

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

דליפת שתן אצל גברים אינה נפוצה, ולעומת נשים צעירות הסובלות מבריחת שתן בשכיחות גבוהה,דליפת שתן אצל גברים גברים צעירים סובלים מכך בדרך כלל בגלל מחלת רקע כלשהי. הגורם העיקרי לדליפת שתן בגברים היא בלוטת הערמונית, אשר ממוקמת סביב חלקו התחתון של כיס השתן, והגדלה שלה עלולה לגרום להפרעה בריקון ולבריחת שתן מסוג Overflow.

בלוטת הערמונית כגורם דליפת שתן אצל גברים

ערמונית מוגדלת היא מצב נפוץ ביותר, המופיע אצל גברים רבים. כאשר בלוטת הערמונית גדלה, היא יכולה לחסום את כיס השתן ולגרום לשני מצבים:

  • ירידה בנפח כיס השתן – נגרמת לאחר שהבלוטה גדלה ומצמצמת את יכולת כיס השתן להתרחב. כתוצאה, כיס השתן יכול לאגור כמות קטנה יותר של שתן, הוא מתמלא מהר יותר וכתוצאה נפח השתן בכיס עולה ועלולה להופיע דליפת שתן.
  • הפרעה בריקון כיס השתן – גברים רבים הסובלים מהגדלה של הערמונית סובלים מכך שאינם מצליחים לרוקן את כיס השתן בצורה טובה. במקרים אלה, הערמונית לוחצת על צינור השופכה וגורמת ליציאת שתן בזרם חלש ולא מספק. בדרך כלל, כתוצאה מהלחץ של הערמונית כיס השתן אינו מתרוקן כראוי, נשאר בו שתן אשר תורם לכך שנפח השתן בכיס עולה ועלולה להופיע דליפת שתן.

הגורמים לבלוטת ערמונית מוגדלת

קיימים מספר גורמים אשר מובילים להגדלה של הערמונית המובילה למצבי דליפת שתן אצל גברים:

  • דלקת של הערמונית – מצב נפוץ ביותר הגורם להגדלה של הערמונית אך בדרך כלל לא לדליפת שתן.
  • ערמונית מוגדלת – מצב הנקרא גם "הגדלה שפירה של הערמונית" המופיע כמעט בכל הגברים עם העליה בגיל. במקרים בהם הערמונית גדולה מאוד, היא יכולה לגרום לדליפת שתן, אשר אופיינית מאוד במבוגרים ובקשישים.
  • סרטן הערמונית – סרטן הערמונית היא המחלה הממאירה השכיחה ביותר בגברים, אשר גורמת במקרים רבים לסימנים של דליפת שתן (בלחץ או בדחיפות). סימנים של דליפת שתן בגברים צעירים מחייבים בירור מקיף לסרטן הערמונית, מכיוון שגילוי מוקדם של המחלה יכול גם לסייע מבחינת הסימפטומים וגם לשפר את הסיכויים לשרוד.

דליפת שתן אצל גברים לאחר ניתוחים אורולוגיים

בשנים האחרונות, עולה שכיחות הגברים הפונים לניתוחים אורולוגיים לטיפול בסרטן הערמונית ובערמונית מוגדלת. המודעות הגדולה הקיימת בשנים האחרונות לסרטן הערמונית, הובילה לאבחון מוקדם של גברים רבים אשר פנו לניתוח ערמונית לצורך הסרת הבלוטה או חלקים ממנה.

חשוב לציין שלמרות שהטיפול נחשב ליעיל ומסייע לגברים רבים להחלים מסרטן הערמונית, הוא כולל תופעות לוואי רבות, אשר ביניהן דליפת שתן אצל גברים. במהלך הניתוח עלולה להתרחש פגיעה בעצבים אשר כתוצאה עלולה לגרום לאי שליטה על מתן השתן. סיבוך זה אמנם אינו נפוץ, אך בגלל העליה בשכיחות הניתוחים האורולוגיים גברים צעירים רבים סובלים כיום מדליפת שתן הקשורה לניתוח.

גורמים נוספים לדליפת שתן אצל גברים

בעוד בלוטת הערמונית היא הגורם השכיח ביותר לדליפת שתן בגברים, קיימים גורמים נוספים העלולים להוביל למצבי דליפת שתן אצל גברים:

  • מחלה עצבית – כל מחלה של מערכת העצבים גורמת לכך שהפעלת שרירי השוער ושרירי צינור השופכה, ומופיעה בריחת שתן. בדרך כלל מדובר על מחלות כמו טרשת נפוצה, אפילפסיה, שבץ מוחי, תאונות דרכים עם פגיעה בעמוד השדרה, פרקינסון וכל מחלה אחרת.
  • גיל מבוגר – בקרב גברים קשישים נפוצה בריחת שתן על רקע היחלשות שרירי הסוגרים. במקרים אלה מדובר גם כן בשרירי השוער ושרירי השופכה, אשר לא מתפקדים כראוי ולא מצליחים להחזיק את השתן בצורה תקינה.

מה ניתן לעשות שמדובר בבריחת שתן אצל גברים?

האמת היא שרוב הגברים הסובלים מבריחת שתן הינם גברים מבוגרים. בריחת שתן מבוגרים. הסיבות לכך הן משום שרוב המבוגרים מפתחים גורמים המעודדים הופעת של התופעה כמו שינויים הורמונליים (אצל נשים הפסקה המחזור החודשי),  חולשה של שרירי רצפת האגן, ניתוחים שהובילו לתופעה, לידות מרובות ועוד. הסוד של טיפול במצבים של בריחת שתן מבוגרים, זה להתאים את אופי הטיפול לבעיה ולגורם המרכזי שמוביל אליה– רק ככה, תוצאות הטיפול עשויות להיות טובות ונכונות.

להלן מספר אופציות לטיפול בבריחת שתן אצל גברים:

  • תכנון של מתן השתן – תכנון מסודר של זמני מתן השתן, עשויה להוות פתרון להתמודדות של גברים רבים עם בריחת שתן. תכנון מוקדם של זמני השתן, ללא תלות ב"האם אנחנו מרגשים צורך להטיל שתן" יכול לסייע לגברים רבים אשר מתמודדים עם בעיה זו.
  • שינוי תזונתי – גברים רבים אשר סובלים ממקרים של בריחת שתן מבוגרים, מצליחים להתמודד עם בריחת השתן בעזרת שינוי התזונה ומעבר לתזונה בריאה יותר
  • חיזוק של שרירי האגן – עשויים גם כן לסייע בהתמודדות עם בריחת השתן.
  • טיפול אנטי כולינרגי – למעשה מדובר בתרופות עם מרשם אשר מעודדות רפיון של שלפוחית השתן וכך חלה ירידה משמעותית בלחצים בתוך השלפוחית עצמה מה שמסייע פעמים רבות לטפל בבעיה. 

ניתן גם במצבים קיצוניים לנתח את המטופל, כאשר היום יש מגוון שיטות ניתוחיות יעילות. למשל, ניתן להחדיר סרט סינטטי או סרט רקמתי אותו לוקחים מאזור אחר בגוף האדם ואז השלפוחית מקבלת סוג של תמיכה וחלה הגברה ביכולת של השלפוחית לאגור את השתן. ניתן גם לבחור בניתוח באמצעות סוגר מלאכותי במהלכו משתילים בלונית אשר מקיפעה את השופכה ומבצעת סוג של חסימה.

בכל אופן, בכדי שניתן יהיה לקבוע ולבחור את הטיפול האפקטיבי והראוי ביותר, חשוב לאבחן את הבעיה בצורה יסודית, מקצועית ויעילה. יש לגשת בשלב הראשון לאורולוג מומחה ומשם ניתן יהיה לבצע את כל הבדיקות הרצויות ולבחור טיפול מתאים. 

כיצד ניתן לטפל בתופעה של בריחת שתן גברים בלילה?

החדשות הטובות ביותר בכל הסיפור הזה, זה שיש כיום מספר אופציות לטיפול במצבים של בריחת שתן גברים בלילה. ישנם מספר סוגים שונים של אפשרויות לטיפול במצבים כאלה כיום, זאת כאשר ניתן לחלק את השיטות השונות לטיפולים תרופתיים, טיפולים התנהגותיים, וכיוצא בזאת. הדבר החשוב ביותר כאשר מתחילים לטפל במצבים של בריחת שתן גברים בלילה זה להתאים בין שיטת הטיפול שנבחרת, לבין אופי המטופל עצמו. רק התאמה מלאה של שיטת הטיפול למטופל עצמו, תוכל להבטיח שיפור וסיוע של הטיפול בתופעת בריחת השתן בלילה.

מה הם הטיפולים הנפוצים השונים במקרים של בריחת שתן גברים בלילה?

  • שינוי אורח החיים – שינויים באורח החיים לדוגמת שינוי התזונה, פעילות גופנית יתרה, וכיוצא בזאת, הם שינויים שיכולים לסייע לתופעה זו.
  • זריקת בוטוקס – כיום, ישנם טיפולים חדשניים אשר מסייעים לאנשים שסובלים מבריחת שתן באמצעות הזרקת בוטוקס.
  • תזונה- הימנעות לפני השינה ממשקאות המכילים קפאין יכולה לסייע להימנע מבריחת שתן אצל גברים וגם אצל נשים במהלך הלילה.
  • תזמון השתן – מומלץ לפני השינה להתרוקן ולהימנע משתיית מים או משקאות אחרים בסמוך לשינה (שלוש שעות לפני השינה יש להפחית את כמות המים בהדרגה)
  • תרופות – ניתן כיום לטפל בצורה תרופתית באנשים שסובלים מבריחת שתן.
דליפת שתן אצל גברים

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב