תזונה והשפעתה על שלפוחית השתן

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

תזונה ובריחת שתןעל פי תוצאות המחקר הרשמי הראשון של חוקרים מאוניברסיטת לונג איילנד, מרכיבי המזון והשתייה, כמו גם התרופות אותן אדם צורך, יכולים להשפיע על שלפוחית השתן. החוקרים בדקו את השפעות התזונה והרגלי השתייה על שלפוחית השתן, ופרסמו ממצאים חדשים.

תוצאות המחקר תואמות את התלונות של אלפי חולים במשך עשרות שנים, כי מגוון רחב של מזונות עלולים לגרום לאי נוחות בשלפוחית השתן. תשעים אחוזים מהמשתתפים במחקר, סבלו מרגישויות למזונות שונים, ודיווחו על תסמיני תדירות גבוהה של מתן שתן, דחיפות ולחץ.

כמובן שקיימים גורמים אחרים לדליפת שתן, אך אלו מרכיבי התזונה המשפיעים על שלפוחית השתן לפי המחקר.

תזונה והשפעותיה על בריחת שתן

המחקר הוכיח כי המזונות והמשקאות הבאים הם המשפיעים לרעה על שלפוחית השתן, ועלולים לגרום לנדודי שינה וכאבים. לכן אלו המזונות הראשונים אותם יש להרחיק מהתפריט היומי, או להימנע מהם ככל הניתן.

משקאות אלכוהוליים – החוקרים מצאו כי בירה, יין ומשקאות חריפים מהווים גורם עיקרי לבריחת שתן בקרב 95% מהמשתתפים במחקר. אלכוהול גורם להתייבשות באמצעות הגדלת כמות השתן, מפריע לאותות המוח בנוגע לשחרור שתן תקין, מגרה את שלפוחית השתן ופועל כתרופות משתנות הגורמות לייצור מוגבר של שתן. יש לצמצם או למנוע צריכת אלכוהול, לצמצם צריכת משקאות או מזונות המכילים קפאין, כגון קפה, תה, קולה או שוקולד.

קפה – מוצרי הקפה השונים הם ללא ספק המזיקים ביותר לשלפוחית השתן וגורמים לרמת חומצה גבוהה מאוד. החוקרים ממליצים בחום לאנשים הסובלים מבעיות בשלפוחית השתן, להימנע מכל סוגי הקפה והמוצרים המכילים אותו. כאשר התסמינים משתפרים, יש לנסות תחילה תחליפי קפה צמחי ולאחר מכן לנסות צריכת קפה נמוכה מאוד.

שוקולד – ידוע כמפעיל תסמונת של בריחת שתן, וגורם לגירוי ולכאבים. אם אדם נואש לשוקולד, מומלץ לו לנסות שוקולד לבן או שוקולד מריר. לנקיטה באמצעים מחמירים, מומלץ לצרוך דבש חרובים.

משקאות ומזונות חומציים של פרי הדר – כגון עגבניות, אשכוליות, תפוזים ולימונים, מגרים את שלפוחית השתן ואף גורמים לכאבים. כל כוס מיץ מפירות אלו מכילה חומצה אשר גורמת להתלקחות והפעלה מוגברת של שלפוחית השתן. החוקרים ממליצים לנסות מיץ אגסים או מיץ תפוחים, אשר אותם סובלת שלפוחית השתן ביתר קלות.

משקאות מוגזים – כגון משקאות דיאט, משקאות אנרגיה ומים בטעמים, מגרים את רגישות השלפוחית. יש לצרוך אותם במתינות או להימנע מהם כליל. משקאות מוגזים עתירים בחומצת לימון ובחומרים משמרים. הם אפילו גרועים יותר בשל מרכיבי הממתיקים המלאכותיים שלהם כגון אספרטיים.

סוכר, דבש וממתיקים מלאכותיים – משתתפי המחקר אישרו כי ממתיקים מלאכותיים כגון אספרטיים, סוכרזית, סוכרלוז ועוד, מגרים את שלפוחית השתן. החוקרים ממליצים להימנע ממוצרי דיאט כגון תה קר ללא סוכר או משקאות דיאט למיניהם.

מוצרים המכילים אשלגן – חלקם, אך לא כולם, עלולים לגרום לבריחת שתן. החוקרים מצאו כי בננות ובטטות מכילים אחוזים גבוהים של אשלגן אשר בדרך כלל מרגיעים את שלפוחית השתן. הם ממליצים לנסות כמויות קטנות של מזונות המכילים אשלגן בריכוז גבוה, על מנת לבדוק כיצד הגוף סובל אותם.

מוצרים המכילים מונוסודיום גלוטומט – רבים ממשתתפי המחקר דיווחו כי מזונות המכילים מרכיבים אלו פועלים אצלם כתסמינים של לחץ על שלפוחית השתן ואי נוחות. לכן ממליצים החוקרים להימנע במידת האפשר ממאכלים אלו.

כיצד להתחיל בתזונה מומלצת?

אם אדם אובחן לאחרונה בהופעת תסמינים לבריחת שתן, עליו לדעת אלו מוצרי מזון מגרים את השלפוחית. דיאטה של שינוי התזונה מהווה צעד קריטי ראשון בהשגת שליטה על התסמינים. הגיע הזמן לקחת אחריות על התזונה בכדי להגן על שלפוחית השתן ולהרגיע אותה.

היות וגופו של כל אדם פועל ומגיב אחרת, מומלץ במשך שלושת החודשים הראשונים לשינוי התזונה, להימנע או לצמצם את צריכת מוצרי המזון הידועים כמגבירים תסמיני בריחת שתן. התהליך מורכב מלא מעט ניסויים, ואולי אף דיאטת צמצום ומניעה, עד שאדם מגיע לרשימת המזון המתאימה אישית עבורו.

מאכלים מומלצים לסובלים מבריחת שתן

אלו הם המזונות אותם מצאו החוקרים מתאימים ומרגיעים את תסמיני בריחת השתן, ועדיין, מוצרים אלו הם בגדר המלצה בלבד, וכאמור, כל אדם יכול להתאים את תזונתו באופן אישי, בדרך של ניסוי וטעייה.

פירות – זהו החלק הקשה ביותר של הדיאטה לטיפול בשלפוחית שתן בעייתית, היות ורוב הפירות חומציים מאוד. החוקרים ממליצים להתחיל עם אגסים, תפוחים, בננות, אוכמניות, מלון, אגסים, צימוקים ואבטיח. במשך תקופת זמן קצרה יש לצרוך כמויות קטנות של פירות אלו ולעקוב אחר התחושה.

ירקות – למרבה המזל, רוב הירקות, למעט עגבניות ורוטבי עגבניות, ידידותיים ביותר לטיפול בשלפוחית השתן. הירקות המומלצים הם ברוקולי, כרוב, גזר, כרובית, סלרי, מלפפונים, פטריות, אפונה, צנוניות, קישואים, תפוחי אדמה לבנים.

חלב וביצים – מוצרים אלו ידידותיים מאוד לבעיות בשלפוחית השתן. מומלץ לנסות חלב דל שומן, מוצרלה טרייה, גבינת קוטג' או גבינת עיזים. אפילו מעט פרמזן מותר. הגבינות הקשות יותר, כגון צ'דר, ברי או גאודה, עלולים לגרום לבעיות עבור חלק מהסובלים מבעיות בשלפוחית השתן.

בשר, דגים ועוף – מותר לצרוך כמעט כל בשר טרי (בקר וכבש), אך יש לנקוט בזהירות עם הרטבים. רוטב ברביקיו ורוטב סטייק עלולים לגרות מאוד את שלפוחית השתן. במקום קטשופ או תבלינים חריפים ניתן להשתמש בפטריות. יש להיזהר עם בשרים משומרים, בעיקר פפרוני וסלאמי. כמעט כל מרכיבי העוף מותרים לדיאטה זו, ובמיוחד חזה עוף. הדגים המומלצים הם שרימפס, סלמון וטונה.

לחמים ודגנים – במידת האפשר, יש לצרוך לחמים טריים המורכבים משיפון או שאור. הדגנים המותרים הם חיטה, שיבולת שועל, וכן אורז לבן.

רשימת מרכיבי דיאטה זו מחליפה רשימות ישנות, והיא הורכבה לאחר דיווחי מטופלים ומחקרים. תזונה חדשה זו מניבה שלפוחית שתן ידידותית. יש לנסות בזהירות את המרכיבים והצירופים השונים של המאכלים.

תזונה ובריחת שתן

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב