תרופות לטיפול בבריחת שתן

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בריחת שתן היא תופעה שממעטים לדבר עליה, אך יחד עם זאת היא נפוצה מאוד באוכלוסייהתרופות לטיפול בבריחת שתן ובייחוד בקרב נשים שנמצאות בגיל המעבר או לאחריו. ההערכה היא שכ-30% מכלל הנשים בגילאי 45 ומעלה סובלות מבעיה כלשהי המוגדרת בספרות הרפואית כ"שלפוחית רגיזה". אחד מהסימפטומים המוכרים של שלפוחית רגיזה הוא בריחת שתן.

היכולת שלנו לשלוט על הצרכים שלנו היא אחד מהדברים החשובים ביותר שמאפשרים לנו תחושה של עצמאות וחוסר תלות באחרים. כשמתפתחת בעיה שחלק ממנה הוא בריחת שתן, אנשים רבים חשים מבוכה גדולה והדבר גורם להם לירידה בביטחון העצמי.

מבוכה זו יכולה להחמיר את הבעיה שכן היא גורמת לאנשים להתבייש לפנות לטיפול, וכך, הם בטוחים שאין מזור לבעיה ממנה הם סובלים למרות שבמקרים רבים ניתן לטפל בה.

כיום קיימות שיטות רבות לטיפול בבריחת שתן וחלקן יכולות להקל משמעותית על הבעיה ולעיתים אף להעלים אותה לחלוטין. אחת הדרכים לטפל בבריחת שתן היא על ידי מתן תרופות המתערבות במנגנון העצבי וההורמונאלי האחראי על ההשתנה.

מה שולט על תהליך ההשתנה שלנו?

למרות שזו נראית כמו עוד פעילות יומיומית פשוטה שאין צורך להקדיש לה מחשבה רבה, פעולת ההשתנה מורכבת למעשה מהשפעה של הורמונים, שרירים ועצבים ובעיה בכל אחד מאלה יכולה להוביל בסופו של דבר לחוסר שליטה על פעילות ההשתנה ולבריחת שתן.

הורמון בשם ADH מופרש מהמוח, ואיבר המטרה של הורמון זה הוא צינורות הקיימים בכליה שהיא האיבר האחראי על יצירת השתן. עלייה בהפרשה של ADH גורמת לספיגה חוזרת של מים אל הכליות ומשם לדם, ובכך נפח השתן שנוצר הוא קטן יותר.

השחקנים הבאים בתהליך יצירת השתן הם השרירים. ישנם 2 שרירים עיקריים במערכת ההשתנה ופעילותם מנוגדת- שריר אחד אחראי לכיווץ של שלפוחית השתן בכדי לרוקן אותה, ובאופן תקין, כששריר זה מכווץ, מתכווץ שריר נוסף שאחראי לסגירת דרכי השתן- זהו שריר רצוני שמונע מהשתן להשתחרר ללא שליטה שלנו. על השרירים הנ"ל שולטת, כמו על כל שריר, מערכת העצבים שלנו. כל הפרעה במערכת העצבים יכולה להוביל לבעיה ביכולת שלנו לשלוט על פעולת ההשתנה.

איך תרופות יכולות לעזור לבריחת שתן?

התרופות המדוברות יודעות להתערב במנגנונים המאפשרים שליטה על יצירה והפרשה של שתן ולכן מתן שלהן, במרשם רופא ולאחר קבלת אבחון מתאים, יכול לעזור לאנשים להספיק להגיע בזמן לשירותים.

קבוצת התרופות הראשונה שניתן לתת לטיפול בבריחת שתן הן תרופות "אנטי כולינרגיות". מערכת העצבים מתחלקת למספר תתי קבוצות ואחת מהן היא המערכת הכולינרגית. מערכת זו אחראית על השרירים שקשורים להפרשת שתן ודיכוי של המערכת הכולינרגית על ידי תרופות פועל בשני מישורים: מצד אחד הן גורמות להרפיה של השרירים הסובבים את שלפוחית השתן (שרירי הדטרוזור), ובכך מונעים כיווץ מוקדם שלה, ומן הצד השני התרופות הללו מדכאות גירוי מוגבר של העצבים השולטים של השרירים של מערכת השתן.

בין התרופות האנטי כולינרגיות המשמשות לטיפול בבריחת שתן ניתן למנות את נוביטרופן (Oxybutynin) או טולטרודין. תרופות אלה יעילות במקרים בהם בריחת השתן נוסעת מהתכווצות בלתי רצויה של השלפוחית ופחות יעילות למקרים של בריחת שתן מתוך דחיפות.

יעילותן של התרופות הנ"ל עומדת על כ-70% הצלחה, אולם נשים רבות מפסיקות את הטיפול בהן בגלל תופעות לוואי כמו: בחילות, עצירות, כאבי בטן, יובש בריריות ולעיתים טשטוש ראייה. לפני הפסקת הטיפול כדאי לנסות לעבור לתרופה אחרת, שכן תופעות הלוואי משתנות בין התרופות השונות בקבוצה זו.

טיפול תרופתי אחר שניתן לנסות הוא בתרופות המחקות את פעולת ההורמון ADH, כמו התרופה "מינרין". תרופות אלה מקטינות את כמות המים המופרשת לשתן ובכך יוצרות נפח שתן קטן יותר ומפחיתות את הסיכוי לבריחת שתן. יחד עם זאת, לתרופות תופעות לוואי הקשורות בעלייה בלחץ הדם ושינוי במאזן המלחים בגוף, ולכן יש להתייעץ היטב עם הרופא המטפל לפני בחירה בטיפול זה.

קיימת תרופה נוספת בשם "פרימוניל" (אימיפראמין), המשמשת לטיפול בבריחת שתן. תרופה זו שייכת למשפחת נוגדי הדיכאון הטרי-ציקליים, אולם כיום ארגון הבריאות העולמי ממליץ שלא להשתמש בה לצרכי טיפול בבריחת שתן, זאת בשל תופעות לוואי רבות ושיעור גבוהה של חזרת בריחת השתן לאחר הפסקת הטיפול.

לסיכום ניתן לומר שהטיפול התרופתי בבריחת שתן הוא רק אפשרות אחת מבין מספר אפשרויות לטיפול בבעיה ואם הוא לא מצליח בפני עצמו, ניתן לשלב אותו עם טיפולים נוספים.

בריחת שתן טיפול למה עד היום בריחת שתן הוא לא נושא אשר נמצא בתודעה מספיקה?

אם יש משהו לא מוסבר לגבי בריחת שתן, זה ההבדל הגדול והפער שנוצר בין הפופולאריות של בריחות השתן בקרב האוכלוסייה, לבין מידת הפופולאריות ומידת ההכרה של אנשים במושג זה. המחקרים הרפואיים, מצביעים על כך שבערך מחצית מהנשים המבוגרות, עשויות לחוות בריחת שתן טיפול אחת או יותר במהלך החיים שלהן. אז למה עדיין לא מדברים  מספיק על בריחות שתן? הסיבה לכך שלא מדברים על בריחות שתן מספיק, וכי אין תודעה ציבורית גבוהה על נושא זה, זה העובדה שבריחת שתן, נתפסת בעיניי אנשים כ"מבוכה" או כ"דבר שיש להתבייש בו". בושה זו, היא זו שגורמת לכך שהנושא יהיה נמצא פחות בסדר היום הציבורי, ופחות בהכרה מלאה של אנשים בעולם כיום. בריחת שתן טיפול, היא חשובה מאוד – היא מסייעת לנשים שמתמודדות עם בריחת שתן, לנהל אורח חיים תקין לצד בריחת השתן. וזו הסיבה העיקרית, שישנה חשיבות גדולה להעלאת נושא בריחות השתן לסדר היום הציבורי בצורה גבוהה יותר.

איך ניתן לטפל בבעיה?

כדי שניתן יהיה לטפל בבעיה, בראש ובראשונה יש לאבחן אותה אצל אורולוג. הסיבות להיווצרות של בריחת שתן הן שונות ומשתנות בין אדם לאדם. רק אחרי שמבינים את המקור לבעיה ומגדירים כמה היא חמורה או כמה היא לא כל כך חמורה, ניתן להתאים את הטיפול הראוי. יש מגוון של פתרונות לרבות טיפול תרופתי, טיפול התנהגותי לשלוט בסוגרים, טיפול כירורגי (ניתוח) וכמובן מגוון רחב של טיפולים מתחום הרפואה המשלימה לצד הרגלי אורח חיים בריאים ותזונה מיטיבה

חשוב להבין כי למרות שהבעיה אכן פוגעת באיכות החיים של מי שסובל ממנה, היא כן ברת טיפול. לאחר שתאבחנו את הבעיה אצל אורולוג מומחה, ניתן יהיה להתאים עבורכם את הטיפול הראוי, בין אם מדובר על טיפולים מתחום הרפואה הקונבנציונלית, בין אם מדובר על טיפולים מתחום הרפואה המשלימה ובין אם על שילוב בין השניים שיכול להיות יעיל ואפקטיבי

תרופות לטיפול בבריחת שתן

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב