פיזיותרפיה לרצפת האגן

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

רצפת האגן מערסלת את אברי הבטן והאגן שלנו. היא עשויה רקמות רכות; תאי שריר, רקמות חיבור,פיזיותרפיה לרצפת האגן כלי דם ותאי עצב. רצפת האגן משמשת כבסיס תחתון למערכות ולאיברים שממוקמים בחלל הבטן – מעין שומרת סף.

ברצפת האגן עוברים צינור השתן, הנרתיק, המעיים, הרחם והרקטום. כאשר שרירי רצפת האגן רפויים יכולות להתרחש תופעות שמתבטאות באי שליטה בסוגרים; בריחת שתן, טחורים, דליפת צואה או שחרור מוגבר של גזים.

הזנחת הטיפול בתופעות אלו יכולה להביא למצב קליני חמור יותר המתבטא בצניחת שלפוחית השתן, צניחת המעיים או רפיון מוחלט של הרקטום – מצבים שמצריכים התערבות כירורגית.

רוב שרירי רצפת האגן הם שרירים רצוניים – אנחנו שולטים בכיווצם והרפייתם ומכאן שאנחנו יכולים לווסת את איכות תפקודם. שרירי אגן חזקים ישפיעו על מיקום איברי האגן ועל תפקודם.

חולשת שרירי רצפת האגן ובריחת שתן

קיימים שלושה סוגים אופייניים של בריחת שתן; בריחת שתן דחופה – בדרך כלל תוצאה של התכווצות לא רצונית של שרירי שלפוחית השתן, היוצרת אצל החולה תחושה שהשלפוחית לוחצת על רצפת האגן ומעוררת צורך דחוף להתרוקן; דליפה במאמץ – כאשר אירועים כמו עיטוש, צחוק, קפיצה וכדומה מלווים בבריחה של שתן כתוצאה מרפיון מתמשך של שרירי האגן; בריחת שתן המשלבת את שתי התופעות.

כל שלושת הסוגים של בריחת שתן מגיבים טוב לטיפול פיזיותרפי. שרירי האגן והשרירים האחראים על פתיחת והרפיית הפתחים התחתונים של הגוף הם שרירים רצוניים. מכאן שבעזרת פיזיותרפיה לרצפת האגן אדם יכול  לטפל בבעיות שנובעות מחולשת השרירים האלה. טיפולי פיזיותרפיה לרצפת האגן נעשים על ידי פיזיותרפיסטים שהתמחו בתחום.

הצהרת הכוונות של הטיפול פיזיותרפיה לרצפת האגן

  • להביא את המטופל למצב של שליטה מלאה על כיווץ השרירים הטבעתיים  בכדי שיוכל לפקח על עשיית הצרכים.
  • בידול הרפלקסים של שלפוחית השתן – פתיחה וסגירה של השלפוחית, מהרפלקסים של השריריים הטבעתיים של המעיים – קצה השריר הטבעתי של הרקטום.
  • שמירה על מערכת שרירית סגורה של שלפוחית השתן ושל הרקטום בזמן קיום יחסי מין.
  • תמיכה במיקום ובארגון של אברי הבטן התחתונה לשם שמירה על יציבות עמוד השדרה.

שלבי הטיפול פיזיותרפיה לרצפת האגן

  • שלב ראשון – אבחון הבעיה באמצעות תשאול פרטני שנעשה בידי פיזיותרפיסט מומחה.
  • שלב שני – שיחה שמבהירה את הבעיות שזוהו ומארגנת את מערך הטיפול הצפוי.
  • שלב שלישי – לימוד טכניקות של התאפקות ומניעת דליפת שתן במאמץ.
  • שלב רביעי – התמקדות בהפעלה והחזקה נכונה של שרירי הבטן ושל שרירי רצפת האגן.

במקרים של בריחת שתן אקוטית עקב חולשת שרירים קשה, במקרים של שלפוחית רגישה ששולחת את בעליה לביקורים דחופים בשירותים, או במקרים של כאבים באזור רצפת האגן, מבצע הפיזיותרפיסט טיפול ידני באזור או פיזיותרפיה לרצפת האגן. הפיזיותרפיסט מלמד את השרירים לתפקד באמצעות גורם חיצוני – ידני; גירוי חשמלי; משובי מחשב. לעיתים המטפל צריך לשחרר ידנית הדבקויות של רקמות מצולקות.

טיפול פיזיותרפיה לרצפת האגן בבעיות של בריחת שתן מקבל את מירב האפקטיביות כשהוא נעשה בזמן המתאים. לכן חשוב לפנות לטיפול לפני שהבעיה קיבלה ביטוי במבנה הפיזיולוגי של רצפת האגן ושל האיברים הפנימיים עליהם היא שומרת.

חשוב לזכור שבריחת השתן מתרחשת בתהליך הדרגתי, טיפין, טיפין תחילה, ואחר כך התגברות והחרפה הדרגתיים. דליפת שתן יכולה לגרום למצבי חוסר נוחות קשים ולעורר בעיות רגשיות וחברתיות. פיזיותרפיה שנעשית בזמן הנכון יכולה לשמש למניעת מצב קיצוני של דליפה. תרגול פיזיותרפי יכול לשפר את תפעולם של השרירים ולהציל את איברי העיכול, הרבייה והשתן מקריסה.

ראו גם:
בריחת שתן ובעיות בתפקוד המיני

פיזיותרפיה לרצפת האגן

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב