ניתוח רצפת האגן

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

שרירי רצפת האגן הם קבוצה רחבה של שרירים היוצרת שכבת בסיס באזור האגן. ניתוח רצפת האגןשרירים מאוגדים אלה משמשים להגנה ושמירה על שלפוחית השתן, הרחם והמעיים. במרכז רצפה זו, מצויים שני פתחים המאפשרים שליטה על כיווץ והרפיית הנרתיק ופי הטבעת.

מה גורם לבעיות ברצפת האגן?

רצפת האגן עלולה להוות מקור לבעיות אצל נשים רבות. לידה, התקפי שיעול, זיקנה, השמנת יתר וירידה ברמת האסטרוגן בגוף, כל אלה עשויים לגרום להחלשות שרירי האגן ולהשפעה שלילית על רצפת האגן. רצפת אגן רפוייה עלולה ליצור מצבים של בריחת שתן, מעיים, זיהומים בכליות ועוד.

במקרים חמורים יותר בהם קיימת היחלשות משמעותית בשרירי רצפת האגן, לא תתאפשר תמיכה בשריר הרחם ובהמשך אף תיתכן צניחת רחם.

האם ניתן להחזיר את המצב לקדמותו?

קיימים מגוון טיפולים לרצפת האגן. ראשית, דבר זה כרוך בתירגול פיזי של כיווץ והרפייה, כאשר תדרוך והכוונה מקצועיים ניתן לקבל אצל פיזיותרפיסט. בנוסף, תרופות מסויימות מסייעות בהרפיית השרירים ומאפשרות לשלפוחית השתן להתרוקן כראוי.

תרופות אחרות, מעודדות את שריר הסוגר השוכן בצוואר שלפוחית השתן וגורם להידוקו כדי למנוע דליפת שתן. במידה ונכשל הטיפול, תתאפשר התערבות כירורגית.

במה כרוך הניתוח?

ניתוח באזור רצפת האגן מצריך הרדמה כללית. קירות הרחם הקדמיים נבנים מחדש והאיבריים הפנימיים כגון שלפוחית השתן, רחם ומעי ממוקמים בתנוחתם הרצויה. במקרים בהם רצפת האגן התמוטטה בעבר, מבוצע שימוש ברשת מלאכותית שמטרתה לחזק את קיר הנרתיק. הרשת מורכבת מחומר סינטטי או שמקורה בבעל חיים.

הרשת ניתנת לשימוש לצורך תמיכה נוספת במקרים בהם צונח הרקטום והמעי הדק. קיימים מקרים בהם מתרחשת צניחת רחם לאחר מיקום הרשת. בהתאם לחומרת המצב, ייתכן ויהיה צורך בכריתת רחם כליל או לחילופין, קיימים מקרים בהם ניתן למשוך את הרחם כלפי מעלה. פתרון זה יעיל עבור נשים צעירות ללא ילדים.

יש ניתוחים המצריכים פלישה מינימלית כדוגמא ניתוח לפרוסקופי. ניתוחים אלו מקטינים את הסיכוי להתהוות סיבוכים. ניתוח זה מבוצע על ידי חתך באזור הקיבה אשר דרכו מוחדר סיב אופטי המקבע רשת באזור. ניתוח מסוג זה אינו מחייב הרדמה כללית.

סיבוכים אפשריים

בדומה לפעולות פולשניות אחרות, קיים סיכון לסיבוכים. סיכון נפוץ הקיים מצוי בקשיים בעת נטילת שתן, לאחר ביצוע הניתוח. בנוסף, ניתן להיתקל בכאבים ודימום מאזור הנרתיק. זיהומים פוסט כירורגיים הם גורם נוסף.

כמו כן, עלול להיווצר נזק לשלפוחית השתן, המעיים ופקקת באזור הניתוח. פקקת נוצרת כתוצאה מהתפתחות קריש דם החוסם את זרימתו הטבעית של הדם משריר הלב. כאשר מושתלת רשת התומכת ומחזקת את קיר הנרתיק, קיום יחסי מין עלול להיות כרוך בכאב כתוצאה מנפיחות אזורית.

משך זמן הניתוח

משך זמן ניתוח רצפת אגן משתנה מאדם לאדם, כאשר בחלק מן המקרים משך הניתוח מבוצע כשעה.

תקופת החלמה

תקופת ההחלמה צפוייה להמשך עד כשלושה חודשים עד להחלמה מלאה. יש להקפיד על מנוחה ורחיצה מקומית כדי למנוע התפתחות זיהומית. בנוסף, מומלץ להמנע מהרמת חפצים כבדים ולהקפיד על מנוחה.

בשנים האחרונות, נעשה שימוש בתפרים מסיסים בעת הניתוח. על כן, אין צורך בהסרת התפרים ונמנעת חוסר נעימות. התפרים נמסים לאחר תקופה של שבוע עד לשבעה שבועות. במהלך תקופת ההחלמה ייתכן ויווצרו קשיים במתן שתן, עצירות וכאבי גב. בנוסף לכך עלול להיווצר דימום וזיהום.

לאחר תקופת ההחלמה, חל שיפור בפעולת מתן השתן ופעילות המעי. ניתן לחזור לפעילות מינית מלאה. נשים רבות אף מציינות כי חל שיפור בתפקודם המיני לאחר שחזור רצפת האגן.

קראו על ניתוחים נוספים לטיפול בבריחת שתן – ניתוח לעיבוי דופן השופכה

ניתוח רצפת האגן

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב