בריחת שתן – אבחון עצמי

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בריחת שתן היא כל מצב בו דולף החוצה שתן ללא יכולת לשלוט בכך. בריחת שתן - אבחון עצמידליפת שתן היא מצב נפוץ מאוד, אשר מבטא פגיעה ביכולת השליטה הרצונית על שלפוחית השתן ויכול להופיע בדרגות חומרה שונות. אנשים רבים סובלים מבריחת שתן ובעזרת טיפול מתאים ניתן בהחלט להגיע לשיפור המצב ואף להביא להפסקת הדליפה באופן סופי.

אבחון בריחת שתן

עיקר האבחנה של בריחת השתן היא על פי תלונות המטופל, וכמעט כל אחד יכול לדעת האם הוא שולט היטב במתן השתן, או שהוא סובל מבריחת שתן. יש לציין שאצל כל אדם, בריחת השתן מתבטאת באופן מעט שונה, ולכן חשוב להכיר את כל המאפיינים של בריחת שתן, הכוללים:

  • סימני שתן על התחתונים – יכולים לבטא דליפת שתן וחשוב מאוד לברר מה גורם להם אם מופיעים באופן כרוני.
  • חוסר יכולת לשלוט על מתן השתן – אנשים אשר לעתים בורח להם שתן מבלי שהתכוונו לכך סובלים ככל הנראה מבריחת שתן.
  • תדירות גבוהה של הליכה לשירותים – אם אדם הולך אל השירותים בתדירות מוגזמת, זה סימן מכוון מאוד לבריחת שתן. מצב זה מופיע בעיקר כאשר מדובר בהשתנה במהלך הלילה, ובצורך להתעורר מהשינה על מנת ללכת לשירותים.
  • תחושה של חוסר ריקון של השלפוחית – אנשים הסובלים מכך סובלים בדרך כלל מרמה מסויימת של בריחת שתן, אשר יכולה להתבטא בשלבים מאוחרים יותר.

אבחון עצמי של בריחת שתן במאמץ

בריחת שתן במאמץ היא מצב בו בורח מעט שתן כאשר מפעילים לחץ על חלל הבטן. מדובר בתופעה נפוצה, בעיקר אצל נשים אחרי הריון ולידה או נשים בגיל המעבר. יש לחשוד בבריחת שתן במאמץ אם בורח מעט שתן במקרים הבאים:

  • פעילות גופנית – ובעיקר הרמת משאות כבדים.
  • שיעול – הגורם האופייני ביותר לעליה בלחץ הבטני, הגורם לבריחת שתן.
  • גורמים נוספים – קיימים מצבים נוספים הגורמים לעליה בלחץ הבטני ולבריחת השתן, כמו התעטשות, צחוק וכל גורם אחר המביא לכיווץ שרירי הבטן.

אבחון עצמי של בריחת שתן בדחיפות

דליפת שתן בדחיפות הוא מצב בו שלפוחית השתן מתכווצת ללא שליטה וגורמת לדליפת שתן החוצה. מצב זה מכונה גם "שלפוחית רגיזה", והתופעה מתאפיינת על ידי:

  • תדירות גבוהה של דחף להשתין – הופעה של מספר רב של פעמים במהלך היום בהם מופיע הצורך להשתין, כולל בלילה.
  • הרגשה של דחף במשך מספר שניות ואז בריחת שתן – מצב בו מרגישים ש"לא מספיקים" להגיע לשירותים לפני שהשתן בורח.

אבחון עצמי של בריחת שתן על רקע מלאות יתר

מצב המופיע לאחר שהשלפוחית לא מתרוקנת כראוי, וכתוצאה מתמלאת שוב לאחר זמן קצר ודורשת להשתין שוב. התופעה הזו מתאפיינת בעיקר על ידי:

  • זרם שתן חלש – כאשר הזרם אינו תקין, זה מחשיד מאוד מהפרעה בריקון השלפוחית. המצב מתאפיין גם על ידי שינויים בעצמת הזרם בזמן ההשתנה, הרגשה שלא מצליחים לסיים להשתין או לא מצליחים להתחיל את פעולת ההשתנה.
  • הרגשה שלא מתרוקנים עד הסוף – בדרך כלל ניתן להרגיש שעדיין נותר קצת שתן בתוך השלפוחית, והריקון לא בוצע עד תום.
  • תדירות גבוהה – מכיוון ששלפוחית השתן לא מתרוקנת כראוי, גם במקרה זה סובלים האנשים מהליכה מרובה אל השירותים.

מכיוון שבשני המקרים מדובר על תדירות גבוהה במתן שתן,על מנת להבדיל בין בריחת שתן בדחיפות ובריחת שתן על רקע מלאות יתר, חשוב להבחין בין עצמת זרם השתן בשני המקרים: זרם תקין מכוון לבריחת שתן בדחיפות, ולעומת זאת זרם חלש מכוון יותר למלאות יתר. כמו כן, אנשים הסובלים מבריחת שתן בדחיפות אינם מצליחים להתאפק כראוי, ולעומת זאת אנשים הסובלים מבריחת שתן על רקע מלאות יתר יכולים להתאפק ללא כל בעיה.

בריחת שתן - אבחון עצמי

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב