בריחת שתן בנשים: מבחן מאמץ

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בדיקת לחץ של שלפוחית השתן מדמה שחרור מקרי של שתן, העלולה להתרחש במהלך שיעול, עיטוש, צחוק או התעמלות.

לאחר שהרופא מוודא שהשתן אובד בשיעול, הוא בודק עם האצבע, או מחדיר מכשיר לנרתיק למדידת הלחץ המופעל על שלפוחית השתן. כך ניתן לבדוק אם בריחת השתן היא תוצאה של דחיפת שלפוחית השתן למטה כתוצאה ממתח.

הבדיקה מבוצעת כשהמטופלת שוכבת, וצינור דק וגמיש הנקרא צנתר מוחדר לשלפוחית השתן דרך השופכה. תחושת צריבה קלה עלולה להתרחש כאשר הקטטר מוחדר. אם השלפוחית כבר מלאה, אין צורך בקטטר.

מהלך מבחן מאמץ

בערך כוס נוזל מוחדרת לשלפוחית השתן דרך הקטטר, ואז הוא מוסר והמטופלת מתבקשת להשתעל. הרופא מאתר כל אובדן נוזל המציין את מרווח הזמן שבין השיעול לבין אובדן הנוזל. לעיתים מבוצעת הבדיקה שוב במצב עמידה.

אם שחרור הנוזלים אינו מזוהה במהלך בדיקת הלחץ של שלפוחית השתן, יש לבצע שוב את הבדיקה במצב עמידה. לעיתים המטופלת עשויה להתבקש להחדיר לנרתיק כרית סופגת המשמשת על מנת לאסוף את כל השתן המשוחרר במהלך ביצוע הפעילות היומיומית.

בדיקת תפקוד שלפוחית השתן

בדיקה זו אינה הכרחית לרוב הנשים עם אי ספיקת שתן שאינה מסובכת, או בקרב נשים שלא עברו ניתוח, הקרנות באגן, מחלת עמוד השדרה או סוכרת מתקדמת.

בדיקת תפקוד שלפוחית השתן עשויה לכלול:

מדידת שתן שיורי לאחר לידה

אם קיים חשש לגבי היכולת לרוקן את שלפוחית השתן לחלוטין, במיוחד בגיל מבוגר, או שאישה עברה ניתוח קודם בשלפוחית השתן או שיש לה סוכרת, נחוץ מבחן יעילות תפקוד השלפוחית.

מדידת שתן שיורי מבוצע באמצעות צינור דק המוחדר דרך השופכה לשלפוחית. קטטר זה מנקז את השתן שנתר, ולאחר מכן ניתן למדידה. לחלופין, מומחה יכול להשתמש בסריקת אולטרסאונד, אשר מתרגמת גלי קול לתמונת השלפוחית ותוכנה.

מדידת לחץ שלפוחית השתן

נשים עם מחלה נוירולוגית של עמוד השדרה זקוקות לבדיקה זו. קטטר משמש למילוי השלפוחית לאט עם נוזל חם. בדיקות דליפת שלפוחית השתן מבוצעות במהלך המילוי על מנת לבדוק את הלחץ.

הליך זה עשוי להיות משולב עם בדיקת זרימת לחץ, המעידה על כמות הלחץ אותו יש להפעיל על שלפוחית השתן על מנת לרוקנה לחלוטין.

יצירת תמונות שלפוחית השתן בפעולה 

מכשיר וידיאו משמש להדמיה ליצירת תמונות השלפוחית במהלך מילוי וריקון. נוזל חם מעורבב עם צבע מופיע על צילומי רנטגן ומוחדר בהדרגה לשלפוחית השתן באמצעות קטטר במהלך רישום התמונות. כאשר השלפוחית מלאה, ההדמיה ממשיכה כשהאישה משתינה לריקון השלפוחית.

מדוע מבוצעת הבדיקה?

בדיקת הלחץ של שלפוחית השתן מבוצעת במהלך בדיקה גופנית לצורך איתור הסיבה למצבי שחרור שתן שאינו רצוני במהלך התעטשות, צחוק, שיעול או פעילות גופנית; וכשההיסטוריה הרפואית, הבדיקות הגופניות ובדיקות השתן אינן חושפות סיבה לבריחת השתן.

בדיקת אי ספיקת לב מוצעת אם נוזל דולף לאחר השיעול. אישה המאבדת נוזלים במהלך בדיקת לחץ עשויה להיות מטופלת באמצעות ניתוח המעלה את צוואר שלפוחית השתן.

איבוד נוזלים שאינו מיידי, כלומר, המתרחש מספר שניות לאחר השיעול, מצביע על חריגה בשרירי שלפוחית השתן. מצב זה מצביע על דחף והתכווצויות הניתנים לטיפול בתרופות.

שיקולי ביצוע הבדיקה

אין זה נדיר שאישה תהיה מסוגלת להתייבש במהלך ביצוע הבדיקה בשכיבה או בעמידה, אך יש צורך במדידת איבוד הנוזל במצב של השפעת כוח הכבידה.

יתכן גם מצב שאישה תחווה בריחת שתן מלחץ או מדחף במקביל. טיפול מוצלח מסייע לשני המצבים.

במהלך הבדיקה, חשוב להעלות את הרקמה משני צדי שלפוחית השתן, במקום לדחוס את צוואר שלפוחית השתן. אם דליפת השתן נעצרת כאשר מוחדרת אצבע או כשהרופא מחדיר מכשיר לנרתיק, התוצאה עשויה להעיד על סגירת השופכה. אם הבדיקה משמשת על מנת לברר אם קיים צורך בניתוח, הרופא חייב להיות מיומן ביותר כדי לקבל תוצאה אמינה.

המטופלת צריכה לדון עם הרופא לגבי תוצאות כל הבדיקות ולהחליט כיצד הן משפיעות על הבחירה בשיטת הטיפול המתאימה.

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב