יומן הטלת שתן – זה מה שבאמת חשוב לכם לדעת

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

סינדורמים כגון שלפוחית רגיזה, בריחת שתן או השתנה מרובה בעיקר בשעות הלילה מביאים לטרדה ואי נוחות רבה. השתנת יתר או יומן הטלת שתן - זה מה שבאמת חשוב לכם לדעתתכיפות עשויים להצביע גם על תפקוד לקוי של הכליות או להעיד על מחלות שונות. על מנת לקבל תמונת מצב אמינה, עשויים הרופאים להורות על ביצוע בדיקות שונות, כגון תפקודי כליות או רמת סוכר. כמו כן מצוי כלי אבחוני נוסף, המבוסס על דיווחי המטופלים. מדובר ביומן הטלת שתן או יומן השתנה.

מתי עולה הצורך ביומן הטלת שתן?

הצורך בביצוע רישום ומעקב על ידי יומן הטלת שתן עולה למשל כאשר המטופלים מתלוננים על בריחת שתן או שליטה חלקית על מתן שתן. עשויים להתלוות לכך דיווחים על קושי להתאפק יותר ממספר דקות או הרגשת חוסר התרוקנות, גם אחרי ההשתנה או אבחון על שלפוחית רגיזה. בגילאים מבוגרים, תופעות אלה מוכרות ולכן גם עולה הצורך להשתמש ביומן. למרבה הצער מחסום הבושה עומד לרועץ. כך גם המיתוס השגוי, שלא ניתן לפתור בעיות אלו, אפילו באופן חלקי.

בין היתר, השימוש ביומן השתנה מקובל כאשר ישנה "בריחת שתן" כתוצאה מתחושת דחיפות ואי יכולת להגיע במהירות לשירותים. כך גם כאשר קיימת אי שליטה בשלפוחית, בשעת מאמץ או בעת התעטשות, שיעול וכדומה. יתכנו מצבים שבהם ההתרוקנות איננה סדירה, וקיים קושי לרוקן את השלפוחית באופן מספק, כך שלאחר מכן עדיין קיימת בריחת שתן או תחושת לחץ ומועקה.

התיעוד ביומן שתן נדרש לאורך כל שעות היממה

הצורך ברישום וניהול יומן הטלת שתן המראה את הנתונים קיים גם כאשר הבעיה המסתמנת מופיעה בדרך כלל בלילה. זוהי הטלת שתן לילית, או לעיתים מה שמקובל לומר, הפרעת ערמונית (כשהבעיה בגברים). באופן טבעי, צעירים נוטים להזדקק להתרוקנות לילית רק לעיתים רחוקות. הגוף באופן טבעי מאט את פעילות הכליות בלילה. אך בגילאים מבוגרים, קיימת שיחקה של מנגנון זה. הצורך לקום בדחיפות רבה בשעות המנוחה מפריעה לשינה. הוא עלול להביא תופעות של עצבנות, אי נוחות, כאבים. לעיתים הדבר מעיד על השפעה של מחלת נשימה, לעיתים הדבר נובע מבעיות בכלי הדם או בלב וכן הפרעות אורולוגיות ובעיות בשלפוחית.

מה יש לתעד ביומן הטלת שתן?

ביומן השתנה צריכים לתאר כמה דברים. למשל:

  • השעות שבהן מרגישים צורך להתפנות בשירותים.
  • כמות הנוזל שהופרשה.
  • האם אובחנה אי שליטה או בריחת שתן. מה הייתה רמת הדחיפות, כלומר עד כמה הורגש לחץ על השלפוחית (בדרך כלל נהוג לתת ציון מספרי).
  • כמו כן, יש לתעד גם את כמויות הנוזלים וסוג השתייה וכן את השעות שבהן צרך הנבדק את הנוזלים הללו.

יומן הטלת שתן מוצג על פי רוב בצורת טבלה. מקובל למלא אותו בצורה של דף אחד לכל יום. על מנת שניתן יהיה להפיק את מירב המסקנות ולהפיק תועלת טיפולית, חשוב לתעד את כל הנדרש, מבלי להחסיר דבר. מומלץ לתעד את כמות הנוזל (אפשר לרשום במונחי מספר כוסות או מיליליטר (מ"ל). יש לתעד גם את כמות השתן שהופרשה, על ידי שימוש בכלי מדידה.

איזה מידע ונתונים ניתן להפיק מהרישום ביומן שתן?

מתוך היומן ניתן להפיק מידע חשוב, למשל כמה פעמים מתוך סך המקרים חווה הנבדק אי שליטה. האם יש קשר בין סוג הנוזל לכמות ההשתנה או לרמת הדחיפות. מהו המאזן של הנוזלים וקיבולת השלפוחית, זיהוי התסמינים בזמן אמת ושינויים בהרגשת דחיפות לאורך היממה ועוד. בסופו של דבר, ניתן למצוא פתרונות שונים. החל מתרגילים לחיזוק רצפת אגן, דרך ביו פידבק, תרופות או שימוש בחשמל. רק לעיתים רחוקות יומלץ על פתרון כירורגי על ידי רופא מטפל.

יומן הטלת שתן - זה מה שבאמת חשוב לכם לדעת

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב