צבע השתן והבריאות שלכם

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

צבע השתן והבריאות שלכםתקראו לזה איך שתרצו – לעשות פיפי, להטיל שתן, ללכת לשירותים, זו פעולה שרובנו עושים שמונה פעמים ביום ממוצע, כשאנחנו מרגישים ששלפוחית השתן שלנו מלאה.

שלפוחית השתן שלנו היא איבר שרירי אלסטי שיכול להכיל כליטר שתן, ובדרך-כלל נרגיש שאנחנו צריכים ללכת לשירותים רק כשהיא מכילה כבר בין 300 ל-500 מ"ל שתן. אז אל תתאפקו!

מעבר לעובדה שהתאפקות באופן קבוע עלולה לפגוע בתפקוד השלפוחית, הכליות ולגרום לבעיות בריאותיות נוספות, אם אתם צריכים ללכת לשירותים, קחו בחשבון שהגוף שלכם מחזיק כבר כמות מכובדת עוד לפני שהתריע בפניכם שכדאי שתתפנו.

מה זה בדיוק שתן?

אחרי שסיכמנו שחשוב לסמוך על הגוף שלנו כשהוא מבקש ללכת לשירותים, בואו נדבר על השתן עצמו.

שתן הוא פסולת שיוצאת מהגוף שלנו. כשאנחנו אוכלים ושותים, המזון והנוזלים שאנו צורכים עוברים עיבוד ראשוני בחלל הפה, לאחר-מכן עוברים את מערכת העיכול, ושאריות נוזלים וחומרים אחרים (גם כימיקלים ותרופות) מסוננים מן הדם אל הכליות ונאגרים בשלפוחית השתן עד להפרשתם החוצה מהגוף.

למרות שנוזל השתן מוגדר כפסולת, יש לו יכולות חיטוי, והוא ידוע אף כמדשן טבעי לצמחים. אל דאגה, השקיית צמחים בשתן שנויה במחלוקת ואיננה רווחת בקרב חקלאי הארץ והעולם.

לא רק צהוב או לבן

כל ילד יודע לצטט את המשפט "פיפי צהוב – לא טוב, פיפי שקוף – אלוף!" בגדול – זה נכון. ככל שהשתן יהיה חסר צבע, כך תדעו שהוא מכיל יותר נוזלים מפסולת, ולכן תדעו שצרכתם מספיק נוזלים. אבל אמרנו שתפקיד הכליות לסנן פסולת ממחזור הדם, וזה אומר שכל שינוי בהרכב ובצבע השתן יכול לספר לנו המון על מצב הבריאות שלנו.

אז לְמה כדאי לשים לב? כיוון שסביר להניח שלרובנו יש בחדר השירותים נייר טואלט ולא נייר לקמוס לבדיקת חומציות בנוזל, הדבר הראשון שאנחנו יכולים לשים לב אליו הוא צבע השתן.

שתן צהבהב-בהיר

הכל בסדר, ואתם שותים מספיק מים.

שתן צהוב/צהוב כהה

הכל עדיין בסדר, אבל כדאי שתשתו מים, כי הצבע אומר שריכוז הפסולת בשתן ביחסית לריכוז הנוזלים גבוה מדי, וחסרים לכם מים בגוף. כיוון ששישים אחוזים מגוף האדם הם נוזלים, מים הם חיוניים לתפקוד תקין של הגוף ואתם קרובים מדי למצב של התייבשות. אל תחכו ושתו כמה כוסות מים או מיץ (לא קפה/תה/בירה).

שתן כתום/חום בהיר

יש תרופות ותוספי תזונה שביכלתם לצבוע את השתן בכתום, אבל אם לא לקחתם תרופות בזמן האחרון, שתן עכור וכהה מאד בגווני כתום או חום, מרמז על בעיה. ראשית שתו כמה כוסות מים כדי לוודא שלא מדובר רק בהתייבשות. אם המצב ממשיך, גשו לרופא, כיוון שייתכן שיש לכם בעיה בתפקוד הכליות או הכבד.

שתן ורוד או אדום

האם אכלתם היום סלק או כמות גדולה של גזר או פירות יער? אולי לקחתם תרופה שמפרישה צבע? אם את אשה, האם את במהלך הווסת? אם התשובה שלילית, ייתכן שהסיבה לצבע האדמדם בשתן שלכם היא דם שמקורו במחלת כליות, בעיה בפרוסטטה או גידול. היוועצו ברופא ללא דיחוי.

שתן ירקרק/כחלחל

גם במקרה הזה נסו לחשוב – האם אכלתם מזון המכיל צבע מאכל ירוק או כחול? שתן בצבעים האלה שאינו קשור למזון שאכלתם הוא מצב די נדיר, ועלול לרמוז על בעיית כליות. שימו לב גם למרקם השתן. האם הוא נראה מוקצף? זה סימן להימצאות חלבונים בשתן, המרמז על בעיה בריאותית.

לסיכום – אנו חיים בעידן שבו רוב המזון שאנו אוכלים צבוע בצבעי מאכל, ולכן כדאי לחשוב האם צבע השתן שלנו נובע ממשהו שאכלנו או מתרופה שנטלנו לפני שנלך לרופא. עם זאת, חשוב לשים לב לריח חריף ולשתן כהה. קודם כל לשתות כמה כוסות מים, ואם המצב נמשך – להיוועץ ברופא ללא דיחוי.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

הרשימה המלאה של המרכזים הרפואיים לטיפול בבריחת שתן בישראל

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב