סוגי בריחת שתן

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בריחת השתן מחולקת למספר סוגים, על פי הגורמים לבריחת השתן, המאפיינים והסימנים. סוגי בריחת שתןבאופן כללי, כל פגיעה במערכת השתן, שרירי רצפת האגן, מערכת העצבים או מחלות רקע אחרות עלולים להוביל לבריחת שתן, ולכן בזמן האבחנה חשוב להבין מהו הסוג של בריחת השתן ומה גורם לה.

דליפת שתן במאמץ

כאשר בזמן מאמץ בו מכווצים את שרירי הגוף בורח מעט שתן מדובר בדליפת שתן במאמץ, אשר נקראת גם stress incontinence. זהו סוג נפוץ ביותר של בריחת שתן, היכולה להופיע בכל מצב בו מכווצים את שרירי הבטן: שיעול, התעטשות, צחוק, או הרמת משאות כבדים.

בזמן כיווץ שרירי הבטן מופעל לחץ על שלפוחית השתן, אשר כתוצאה עלול לגרום ליציאת מעט שתן החוצה. מצבים אלה מופיעים רק כאשר שרירי השוער של מערכת השתן חלשים ומאפשרים לשתן לצאת החוצה.

במילים אחרות, אנשים אשר סובלים משרירי שוער או שרירי רצפת אגן חלשים עלולים במקרים רבים לפתח בריחת שתן בזמן כיווץ שרירי הבטן. ברוב המקרים, מדובר בנשים ובמיוחד בנשים בהריון, לאחר לידה או במקרים אחרים בהם מופיעה חולשה בשרירי רצפת האגן. בגברים, מצב זה מופיע בעיקר לאחר ניתוחים להסרת הערמונית.

בריחת שתן כתוצאה מדחיפות

מצב נפוץ נוסף בו עלולה להופיע בריחת שתן הוא מצב בו מופיע דחף ללכת לשירותים בתדירות גבוהה במהלך היום והלילה, ובדרך כלל הדחף המדובר מופיע למשך מספר שניות בלבד, אשר אחריהן השתן בורח ללא שליטה. מצב זה הנקרא גם Urge incontinence מופיע בעיקר באוכלוסיה המבוגרת אך גם יכול להתבטא אצל צעירים.

בריחת שתן כתוצאה מדחיפות מופיעה לאחר התכווצות בלתי רצונית של שרירי שלפוחית השתן, אשר גורמת בסופו של דבר ליציאת השתן החוצה מבלי דרך לשלוט בכך. המצב מופיע בעיקר לאחר מחלות של שלפוחית השתן (כמו אבנים, גידולים בשלפוחית השתן או דלקת) ועל רקע מצבים נוספים.

בריחת שתן כתוצאה ממלאות יתר של השלפוחית

ישנם אנשים הסובלים מבריחת שתן מכיוון שמסיבות מסויימות לא מצליחים לרוקן את השלפוחית. מדובר במצב הנקרא Overflow incontinence, ובו גם לאחר פעולת הריקון שלפוחית השתן אינה מתרוקנת לגמרי ונשאר בה נפח מסויים של שתן. כתוצאה, מופיעה דחיפות רבה במתן שתן ועלולה גם להופיע בריחת שתן.

במקרים אלה, פעולת ההשתנה מתאפיינת בזרם חלש ותפוקת שתן דלה, ולאחריה לא מופיע ריקון מלא של השלפוחית. מצבים אלה שכיחים מאוד על רקע מחלות שונות של שלפוחית השתן, חסימת דרכי השתן (כמו אצל גברים הסובלים מערמונית מוגדלת) או מחלות עצביות המונעות פעילות תקינה של שלפוחית השתן (כמו טרשת נפוצה או פגיעה בחוט השדרה).

בריחת שתן על רקע "הפרעה לוגיסטית"

בדרך כלל, כאשר מדובר בקשישים או באנשים עם מחלות רקע אחרות כמו דלקת פרקים, חשוב מאוד שהשירותים יהיו קרובים. במקרים רבים, כפי שקורה בבתי אבות או במקומות עבודה אשר לא מתוכננים בצורה טובה, חדר השירותים נמצא רחוק ואנשים רבים מתייאשים, לא הולכים לשירותים בזמן וסובלים מבריחת שתן. ולכן, חשוב מאוד להתאים את מקום המגורים והעבודה למצב הנוכחי, ולאפשר הליכה לשירותים ללא בעיות מיוחדות.

רוב המקרים של בריחת השתן הם משולבים

כפי שניתן להבין, אצל רוב האנשים הסובלים מבריחת שתן מדובר בשילוב של הסוגים השונים. בדרך כלל, שילוב של שרירי שוער ורצפת אגן חלשים עם דחף ללכת לשירותים והפרעה בריקון השלפוחית מוביל לבריחת השתן, ולכן בדרך כלל לא ניתן להצביע על הגורם העיקרי ולטפל בו, אלא יש להתמודד עם כל הגורמים לבריחת השתן.

קראו גם:

בריחת שתן גולשת

סוגי בריחת שתן

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב