ניתוח לטיפול בבריחת שתן

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

בריחת שתן היא בעיה נפוצה מאוד בקרב נשים וגברים כאחד, אם כי נשים נוטות לסבול ממנה יותר. ניתוח לטיפול בבריחת שתןפרט לאי הנעימות הגדולה שכרוכה בחוסר היכולת לשלוט על הסוגרים באופן תקין כמו בעבר, האנשים הסובלים מבריחת שתן נאלצים להתמודד גם עם תחושות קשות של מבוכה ובושה סביב הנושא, שכן מי מאיתנו היה רוצה להודות "בורח לי כשאני צוחק"?

חשוב מאוד להבין ולהכיר בעובדה שמדובר בבעיה נפוצה שאנשים רבים סובלים ממנה ואתם לא היחידים. עוד יותר חשוב אולי הוא להכיר בכך שקיימים כיום טיפולים שונים המאפשרים שליטה חלקית ולפעמים שליטה מלאה על בעיית דליפת השתן. אחד מהטיפולים הללו, שמראה הצלחה הולכת וגוברת בשנים האחרונות הוא הטיפול הניתוחי.

סוגי דליפת שתן

קיימים שני סוגים של דליפת שתן:

  • הסוג הראשון מכונה "דליפת שתן מתוך דחיפות" והוא מתאר מצב בו נשים וגברים חשים צורך ללכת לשירותים, אך לא מספיקים להגיע בזמן ולכן השתן בורח להם. הטיפול בדליפת שתן מסוג זה הוא בעיקר על ידי תרופות, טיפולים פיזיותרפיים לחיזוק שרירי רצפת האגן וטיפולים ניתוחיים.
  • הסוג השני מכונה "דליפת שתן במאמץ". סוג זה נפוץ יותר בקרב נשים שעברו את גיל המעבר והוא מתבטא בדליפת שתן כאשר ישנה עלייה בלחץ התוך בטני כמו בזמן צחוק, עיטוש או הרמה של חפצים כבדים. הטיפול השמרני לבעיה מסוג זה כולל פיזיותרפיה לחיזוק שרירי רצפת האגן. במידה וטיפול זה לא הצליח ניתן לעבור לטיפול בשם "בלקמיד" שפועל להצרת דרכי השתן. אם שני הטיפולים הללו לא עזרו, מקובל לנסות גישה ניתוחית.

סוגי ניתוחים לטיפול בדליפת שתן

בשנת 1996 הוחל לראשונה השימוש בטכניקה ניתוחית בשם TVT- Tension Free Vaginal Tape. מאז ועד היום עברה השיטה מספר שכלולים וכיום קיימים "שלושה דורות" של ניתוחי TVT. כל אחת מהשיטות מתבססת על עיקרון דומה- הן כוללות החדרה של סרט תמיכה וגינאלי נטול לחץ שעוזר לחזק את צינור השופכה ובכך למנוע דליפת שתן בכל פעם שישנה עלייה בלחץ ששרירי רצפת האגן, ללא תמיכה, אינם מסוגלים לעמוד בו.

הדור השלישי של הניתוחים שנמצא כיום בשימוש הרב ביותר נקרא TVTS אוTVT Secure. ניתוח זה יכול להתבצע בהרדמה כללית, מקומית או ספינאלית (כמו באפידורל) כתלות במצבה ורצונה של המטופלת וכמובן השיקולים הרפואיים שעל הרופא לעשות.

במהלך הפרוצדורה, שנחשבת לניתוח זעיר פולשני, מוחדר סרט סינטטי העשוי מחומר בשם פוליפרופילן אל מתחת לצינור השופכה. הרצועה תומכת בצינור השופכה בזמן שיש עלייה בלחץ תוך בטני ומסייעת במניעת בריחת שתן. רצועת הפוליפרופילן נספגת אל הגוף והאפקט שלה על האזור נשמר כי היא יוצרת רקמת צלקת באזורי החיבור שלה.

הניתוח נחשב לזעיר פולשני היות והוא לא כולל חיתוך של דופן הבטן. הניתוח כולו מבוצע דרך הנרתיק כאשר הרופא המנתח יוצר חתך קטן באורך של כ- 2 סנטימטרים מתחת לקצה של השופכה. דרך החתך, הרופא מחדיר את סרט הפוליפרופילן אל אזור אמצע השופכה.

יתרון נוסף של שיטה זו הוא שהיא מאפשרת "כיוונון" של הסרט במהלך הניתוח וגם לאחריו. הסרט חייב להיות הדוק במידה המתאימה שכן אם יהיה רפוי מידי- תתאפשר דליפת שתן, ואילו אם יהיה צמוד מידי- לא תתאפשר התרוקנות של כיס השתן בכלל.

המשך הכללי של הפעולה בחדר הניתוח הוא בין 10 ל – 20 דקות ולאחריה צפוי אשפוז של מספר שעות עד יממה כתלות בסוג ההרדמה שנבחרה והאם היו סיבוכים לאחר הניתוח.

סיבוכים שכיחים, החלמה ושיקום

בשעות הראשונות שלאחר הניתוח צפוי קושי בהטלת שתן וכן ייתכן דימום במשך מספר ימים, אולם שתי תופעות אלה אמורות לחלוף מאליהן. כל מקרה של סימפטומים קשים יותר כמו כאבים קשים, חוסר שתן, חום מעל 39 מעלות ועוד, דורשים ביקור אצל הרופא בדחיפות.

המטופלת צפויה לחזור לתפקוד מלא בתוך 3 ימים מיום הניתוח, וכחודש לאחריו היא תזומן לביקורת אצל הרופא המנתח. סיכויי ההצלחה של הניתוח עומדים על כ-90%.

ניתוח בריחת שתן האם ישנן אלטרנטיבות שונות לביצוע של ניתוח בריחת שתן?

אנשים רבים, מעלים חששות ממעבר של ניתוח בריחת שתן, ולא פעם ולא פעמיים נתקלנו בשאלה הבאה – האם יש אלטרנטיבות אחרות שלא מצריכות מעבר של ניתוח במקרים של בריחת שתן? אז ככה, כמובן שיש מספר אלטרנטיבות כאלה, וייתכן מאוד שמדובר על אלטרנטיבות שעשויות ויכולות להתאים גם לכם. אולם, הסוד במציאות טיפול אלטרנטיבי למצבים של בריחת שתן זה התאמה של סוג הטיפול הספציפי, לאופי המטופל ולמצבו הבריאות של המטופל.

להלן מספר אלטרנטיבות שונות לביצוע של ניתוח בריחת שתן:

  • חיזוק ואימון של שרירי האגן – שרירי האגן, הם אלו שאחראים על החזקה של שתן בגוף שלנו. אימון של שרירים אלה, יכול להיות לסייע לאנשים שסובלים מבריחת שתן. כדי לחזק את השרירים האלה, כדאי להגיע קודם כל לפיזיותרפיסטית המתמחה ברצפת אגן שתכוון אתכם ותסביר לכם איך לעשות ומה לעשות. בנוסף, ניתן להצטרף לשיעורי פילטיס מזרן, פילטיס מכשירים ויוגה המסייעים ותומכים בתהליך
  • תזונה – במקרים רבים של בריחת שתן, מעבר לתזונה בריאה יכולה להיות נהדרת ולסייע במקום ניתוח. למשל, כידוע, מוצרים המכילים כמויות גבוהות של קפאין כמו למשל קפה ותה, מעודדים מתן שתן ולכן כדאי להגביל את צריכת הקפה למקסימום שתי כוסות ביום לכל היותר
  • תכנון של זמני השתן מראש – תכנון מוקדם של זמני השתן יכול לסייע לאנשים שמתמודדים עם בריחת שתן. למשל, אם אתם יודעים שאתם יוצאים לאימון, שווה לתת שתן לפני האימון. יחד עם זאת, כן מומלץ להתאפק ולחכות שהשלפוחית תתמלא כדי לא להחליש את השרירים האחראיים על מתן השתן

לסיכום, ניתוח בריחת שתן הוא אכן אופציה לאנשים הסובלים מהתופעה המטרידה הזו והוא בהחלט יכול לעזור ולשפר את איכות החיים. יחד עם זאת, לא תמיד זו האופציה הטובה ביותר ולפני שמקבלים החלטות, שווה לבצע את כל הבדיקות ולהתייעץ עם כל המומחים הרלוונטיים בתחום

קראו על ניתוחים נוספים לטיפול בבריחת שתן – ניתוח לעיבוי דופן השופכה

ניתוח לטיפול בבריחת שתן

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב