כאבים ברצפת האגן

בחירת טיפול זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול בבריחת שתן!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבים ברצפת האגןכאבים ברצפת האגן מורגשים בבטן התחתונה. הם עלולים להתרחש בפתאומיות ובעוצמה קשה, הם יכולים להיות קלים, או להימשך לאורך מספר חודשים. כך או אחרת, יש להתייעץ עם הרופא בהקדם האפשרי על מנת לברר את הסיבה, ואם יש צורך, לקבל הפניה לרופא נשים.

מאמר זה עוסק בכאבי אגן בקרב נשים, היות וגברים מושפעים לעיתים רחוקות מכאב זה. סוגי הכאבים האפשריים מתבטאים בכאב פתאומי ובלתי צפוי באגן הירכיים, או בכאב מתמשך, חוזר ונשנה ברצפת האגן.

גורמים שכיחים לכאבים ברצפת האגן

הגורמים השכיחים ביותר של כאבים חמורים ברצפת האגן בקרב נשים שאינן הרות, הם:

דלקת באגן – זיהום נגיפי של החרב, הצינורות או החצוצרות, אשר לעיתים קרובות מלווה בכלמידיה, או זיהום זיבה הדורש טיפול אנטיביוטי מיידי.

דלקת בדרכי השתן – כאבים ברצפת האגן המלווים בכאבים או צריבה בעת הטלת שתן, גורמים אף לצורך תכוף יותר בהשתנה.

ציסטות בשחלה – שק מלא נוזל, אשר מתפתח בשחלה, גורם לכאבים ברצפת האגן, כאשר הוא הופך להיות חריף או מתפרץ.

גורמים נפוצים פחות לכאבים ברצפת האגן

הגורמים הפחות שכיחים לכאבי אגן כוללים:

מורסה באגן – הצטברות מוגלה בין הרחם והנרתיק, אשר כרוכה בטיפול דחוף בבית חולים.

אנדומטריוזיס – מצב כרוני המאופיין בחתיכות קטנות של רירית הרחם אשר נמצאות מחוץ לרחם, על השחלות.

גודש אגן – כאב אשר נגרם באמצעות דליות באזור האגן.

כאבים מתמשכים או חוזרים ונשנים

אם אישה סובלת מכאבים ברצפת האגן במשך חצי שנה ומעלה, המאופיינים בכאבים חוזרים ונשנים או מתמשכים, ידוע כאב זה ככאב אגן כרוני. כאבים אלו הם אינטנסיביים יותר מאשר כאבי מחזור חודשי רגילים, ונמשכים זמן רב יותר.

סוג כאב זה משפיע על כאחת מתוך שש נשים. במצב זה יש להתייעץ עם הרופא על מנת לברר את הסיבה ולקבל את הטיפול הדרוש.

אבחון הגורם לכאבים ברצפת האגן

בשל מספר תנאים שונים אשר בגללם עלולים להתרחש כאבים ברצפת האגן, קשה לעיתים לאתר את הגורם הספציפי. על מנת לאבחן את המצב באופן מקיף, יבצע הרופא את הבדיקות הבאת:

היסטוריה ובדיקה גופנית – היסטוריה יסודית ובדיקת הבטן והאגן חיוניים לאבחון כאבים ברצפת האגן. הבדיקה צריכה לכלול גם את הגב התחתון, הבטן, הירכיים ופנים האגן. מומלץ אף לבצע בדיקות מעבדה, כולל ספירת תאי דם לבנים, בדיקת שתן, בדיקות למחלות המועברות במגע מיני ובדיקת הריון.

אולטרסאונד אגן – לעיתים יכלול האבחון בדיקת אולטרסאונד אגן, המדויקת באיתור גידולים באגן, כולל ציסטות בשחלות ושרירנים ברחם. יחד עם זאת, אולטרסאונד אינו מועיל לאבחנת תסמונת מעי רגיז, דלקת, או תסמונת שלפוחית כואבת.

לפרוסקופיה – זהו הליך כירורגי אשר מועיל לאבחון כאבי רצפת אגן, והוא נועד לגלות מצבים כגון אנדומריזיס ומחלה דלקתית של האגן. זהו ניתוח יום, בו מורדמת האישה בהרדמה כללית. במהלך הבדיקה, מוחדר טלסקופ דק נושא מצלמה דרך חתך קטן מתחת לטבור.

באמצעות הטלסקופ, יכול המנתח להתבונן בתוכן הבטן, במיוחד באברי הרבייה. לאחר מכן ניתן למקד את האבחון ולטפל בגורמים לכאבים, שאינם גניקולוגיים. אם בדיקת הלפרוסקופיה חריגה, ניתן לטפל באזורים אלו באמצעות ביופסיה במהלך הבדיקה עצמה.

טיפול כאבים ברצפת האגן

כאשר נובעים הכאבים ממצב גניקולוגי, ניתן לטפל בהם באופן רפואי. בחלק מהמקרים, לעומת זאת, ניתוח עשוי להוות שיטת טיפול יעילה.

טיפול תרופתי – אחת הגישות לטיפול בנשים עם כאבים ברצפת האגן היא לקבוע טיפולים תרופתיים רציפים. אם מאובחן אנדומטריוזיס, תקבל האישה טיפול רפואי ניסיוני. אם נכשל הטיפול, תקבל האישה טיפול רפואי אחר, עד שתימצא התרופה המקלה על הכאבים.

עם זאת, חשוב לציין כי השיפור בתסמינים אינו מאשר באופן מוחלט את השפעת הטיפול. לדוגמה, טיפול הורמונאלי של אנדומטריוזיס עשוי אף לשפר תסמונת גודש באגן, תסמונת מעי רגיז, דלקת בשלפוחית השתן או תסמונת שלפוחית כואבת.

טיפול מכוון לכאב – טיפול זה מורכב מתרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות, ותרופות נוגדות דיכאון.

פיזיותרפיה – טיפול פיזי ברצפת האגן מועיל לעיתים קרובות לנשים הסובלות מכאבים אלו. הפיזיותרפיה משחררת לחץ בשרירים אלו באופן ידני. הטיפול משחרר "תקיעות" שרירים, מרגיע את שרירי הבטן, הנרתיק, המותניים, הירכיים והגב התחתון. פיזיותרפיסט המבצע סוג זה של טיפול חייב להיות מיומן במיוחד.

טיפול בכאבי אגן בעזרת לייזר רך – כיום ניתן לשלב מכשיר לייזר ביתי המסייע לשיכוך כאבים והתאוששות האיזור בצורה מהירה יותר. מכשירים המאושרים על ידי משרד הבריאות ועל ידי FDA העולמי הם בדרך כלל המכשירים האפקטיביים ביותר – ללא תופעות לוואי, בקלות ובנוחות הביתית. מטופלים רבים העידו כי טיפול משלים עם מכשיר לייזר ביתי שיפרו את מצבם פלאים.

התמודדות עם כאבים ברצפת האגן

ייעוץ פסיכולוגי עשוי להיות מוצע על מנת לסייע לנשים להתמודד עם כאבים ברצפת האגן. קיימים מספר סוגי תמיכה פסיכולוגית:

פסיכותרפיה – טיפול זה כרוך בפגשה עם פסיכולוג או פסיכיאטר על מנת לדון בתגובות הרגשיות לכאבים. הטיפול דן בהצלחות או כישלונות וקשרים אישיים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי נמצא מועיל בקרב נשים רבות הסובלות מכאבים ברצפת האגן.

טכניקת הרפיה – עשויה להקל על מתח שרירים ושלד. הרפיה עשויה לכלול מדיטציה, יוגה, הרפיית שרירים, דמיון מודרך או ביופידבק.

קראו בהרחבה על הבעיות ברצפת האגן

להתאפק או לא להתאפק? - זו השאלה!

אז מה היה לנו בכתבה:

רינת בר-לב

רינת בר-לב

מומחית לטיפול בבריחת שתן למבוגרים, מתבגרים וילדים. רינת עם נסיון רב בהתמודדות עם בעיות שליטה על הסוגרים.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב